Bewust gezond eten

Kies in je dagelijkse voeding bewust voor gezonde producten:

• onverzadigd vet in plaats van verzadigd vet
  • weinig zout
  • veel groente en fruit
  • volkorenproducten
  • magere en halfvolle melk(producten), 30+ kaas
  • een handje ongezouten noten per dag
  • minder vlees en meer plantaardig
  • minder kant-en-klaarproducten en meer vers
  • drink water, thee en filterkoffie in plaats van drankjes met suiker

Dit gratis receptenboekje wil je hebben

Ons receptenboekje bevat heerlijke recepten die ook hartstikke gezond zijn. Vraag het receptenboekje direct aan!
pokebowl rijst en tofu

Eet gezond met deze tips:

• Eet gevarieerd

Eet niet elke dag hetzelfde. Wissel dagelijks voedingsmiddelen af uit elk van de 5 vakken:

1. Groente en fruit
    2. Volkorenbrood, (ontbijt)granen, aardappelen, volkorenpasta, peulvruchten, noten
    3. Magere of halfvolle zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers
    4. Vetten en olie
    5. Dranken: water, thee, melk, (filter)koffie (zonder suiker)
  • Eet niet te veel

Hoeveel je mag eten hangt af van lichaamsbouw, hoeveel je beweegt en je geslacht. Let vooral op de calorieën van vetten, suiker en alcohol. Voor mensen die weinig bewegen geldt:

• mannen (30-50 jaar): 2500 kilocalorieën per dag
    • vrouwen (30-50 jaar): 2000 kilocalorieën per dag
  • Eet veel groente en fruit

Eet minstens 250 gram groente en 2 stuks fruit (200 gram) per dag. Neem bijvoorbeeld vers fruit bij het ontbijt of maak een salade bij de lunch.

• Eet voldoende vezels

Voedingsvezels zijn goed voor de spijsvertering en het cholesterolgehalte. Kies voor volkoren producten. Bijvoorbeeld volkoren brood, crackers of volkoren pasta. Ook groente en fruit bevatten veel vezels.

• Eet minder verzadigd vet

Teveel verzadigd vet of transvet verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed. Hierdoor neemt de kans op hart- en vaatziekten toe. Kies voor producten met onverzadigde vetten, zoals halvarine in een kuipje, vloeibare margarine in een spuitfles, olie, vette vis en noten. En kies bijvoorbeeld voor magere en halfvolle producten.

• Wees zuinig met zout

Zout eten kan de bloeddruk verhogen. Voeg daarom geen of weinig zout toe aan de maaltijden. Vermijd kant-en-klare producten, die bevatten vaak veel zout. Van het zout dat we binnenkrijgen komt gemiddeld 80% uit kant-en-klare producten, 20% voegen we zelf toe. Kijk daarom op het etiket, ook van bijvoorbeeld kaas en worst. Kies kruiden en specerijen om meer smaak toe te voegen aan voeding.

• Drink voldoende

Drink minstens 1,5 liter per dag. Water, thee, melk, (filter)koffie.

• Drink niet teveel alcohol

Drink maximaal 1 glas alcohol per dag.

Tip: Lees het etiket!

Op etiketten lees je hoeveel calorieën en voedingsstoffen er in het product zitten. Handig als je bewust bezig bent met je voeding! Vraag ook onze gratis caloriewijzer aan. Zo zie je in 1 oogopslag hoeveel calorieën er in producten zitten.

Op weg naar een gezonde voedselomgeving

Ongezond eten verhoogt de kans op hart- en vaatziekten. Daarom zet de Hartstichting zich in voor een gezonde voedselomgeving. Ben je benieuwd wat ons doel is en hoe we dit willen bereiken? Dat lees je op deze pagina.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag