Hartstichting.nl wordt geladen

Onze voedselomgeving is ongezond

Onze omgeving maakt het moeilijk om gezond te eten. Overal om ons heen wordt ongezond eten aangeboden en gepromoot. Het is daarom moeilijk om bewuste keuzes te maken. 

5 belangrijke weetjes over voeding op een rij  

  1. 80% van de voeding die verkocht wordt door supermarkten is ongezond.  
  2. Ongezonde voeding is vaak goedkoper dan gezonde alternatieven. 
  3. Veel van onze voeding is bewerkt. In bewerkte voeding zit onnodig veel suiker, zout en verzadigd vet. 
  4. Verpakkingen laten je denken dat het product gezonder is dan het eigenlijk is. 
  5. Ongezonde voeding veroorzaakt, na roken, de meeste sterfgevallen en chronische ziekten.  

Ons doel

De Hartstichting wil dat alle kinderen in Nederland vanaf 2040 opgroeien in een gezonde voedselomgeving. In deze omgeving is geen tot weinig ruimte voor ongezond voedsel.  

voetbalteam kinderen in rode shirts

Zo werken we aan ons doel 

Om de omgeving te veranderen moeten grote partijen (zoals supermarkten en bedrijven) hun verantwoordelijkheid nemen. Samen met andere gezondheidsfondsen roepen we grote bedrijven op om actie te ondernemen. 

Handen van verschillende mensen maken samen een puzzel op een houten tafel.

Waarom een gezonde voedselomgeving? 

Als je omgeving veel gezonde voeding aanbiedt is de kans veel groter dat je gezonder gaat eten. Dit verlaagt je kans op hart- en vaatziekten en verbetert je levenskwaliteit. 

Een vrouw in de supermarkt

Dit doen wij voor de voedselomgeving 

Het is niet eenvoudig om de grote partijen te laten veranderen. Het is wel hard nodig en dat beseffen zij inmiddels steeds meer. We werken op meerdere gebieden tegelijk aan verandering: 

Regelgeving vanuit de overheid  

De Hartstichting voert actie, zodat de overheid het belang inziet van een gezonde voedselomgeving.  We willen: 

  • dat gezonde voeding goedkoper is dan ongezonde voeding  
  • marketing van ongezonde voeding gericht op kinderen tot 18 jaar verbieden  
  • dat alle omgevingen waar veel kinderen komen vooral gezond eten en drinken aanbieden  
  • een meer ambitieuze productverbeteringsaanpak waarin minder suiker, zout en verzadigd vet wordt toegevoegd aan producten 

Dat kunnen en willen we niet alleen. Daarom werken we samen met andere gezondheidsfondsen. 

Beschermen van de jeugd

De Nederlandse jeugd loopt grote gezondheidsrisico’s op. Als we niets doen, is over 20 jaar meer dan de helft van Nederland (chronisch) ziek. Hierdoor worden zorguitgaven verdubbeld. Met de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie zetten we ons in om dit te voorkomen.  

Ons doel? In 2040 moet ieder kind een gezond voedingspatroon hebben

Wist je dat... 

  • Op dit moment hebben meer dan de helft van de volwassenen overgewicht hebben? 
  • 1 op de 8 kinderen in Nederland te zwaar is? 
  • Overgewicht het risico op verschillende ziektes verhoogt. Zo hebben mensen meer kans op hart- en vaatziekten, kanker, diabetes, nierziekten en spijsverteringsziekten. 

Supermarkt moeten zich verantwoordelijk voelen

Supermarkten bepalen voor een groot deel wat wij eten en drinken. Ongeveer 70% van ons eten komt namelijk via de supermarkt op ons bord.  

  • 80% van het aanbod daar is ongezond. Producten bevatten vaak te veel zout en suiker, verzadigde vetten en te weinig vezels. 
  • Bovendien gaat 80% van de reclame van supermarkten over ongezond voedsel. 

Supermarkten moeten de gezondheid van hun klanten op de eerste plaats zetten. Ze hebben de mogelijkheid én verantwoordelijkheid om consumenten te stimuleren om gezonder te eten.   

Superlijst

Superlijst Gezondheid is de eerste ranglijst die vergelijkt wat 8 Nederlandse supermarkten doen om hun klanten te helpen kiezen voor gezond eten en drinken. De lijst is mede mogelijk gemaakt door de Hartstichting.