Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Te veel zout eten, kan een hoge bloeddruk veroorzaken. En een hoge bloeddruk is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Probeer daarom zo min mogelijk zout te eten.

Hoeveel zout heb ik nodig?

Je hebt zout nodig. Je lichaam gebruikt dit voor het prikkelen van zenuwen, het samentrekken van spieren en het goed opnemen en afvoeren van vocht. Hiervoor is ongeveer 1 tot 3 gram zout nodig.

Gemiddeld krijgen we zo'n 8,5 gram zout binnen. De Hartstichting adviseert om maximaal 6 gram zout per dag te eten. Minder zout eten kan helpen om de bloeddruk te verlagen.

Wist je dat...

• 80% van het zout in bewerkte producten zit zoals brood, kaas, vleeswaren, soepen en snacks?
    • 20% van het zout zelf toegevoegd wordt bij het koken en aan tafel?

De beste beweegtips en gezonde recepten elke maand gratis in je mailbox.

Ja, graag!

Tips voor minder zout eten

Tips voor het eten van minder zout:

• kijk goed op de verpakking van voedingsmiddelen hoeveel zout of natrium erin zit
    • kies voor verse producten
    • kies voor smaakmakers zoals verse kruiden en specerijen

Minder zout eten is even wennen. Door creatief te zijn zet je toch al snel smaakvolle gerechten op tafel. Laat niet meteen al het zout weg. Wen stap voor stap aan een minder zoute smaak.

Mineraalzouten met kalium

Zout met minder natrium is een goede vervanger van normaal zout. Dit heet dieetzout. Gebruik bijvoorbeeld JOZO Bewust of LoSalt.

Het kalium in dieetzout kan problemen geven bij nier- en leverziekten. Dat geldt ook voor mensen die kaliumbesparende medicijnen gebruiken. Geldt dit voor jou? Overleg in dat geval met jouw diëtist of arts.

Kalium verhoogt de bloeddruk niet. Het helpt zelfs om het teveel aan natrium uit het lichaam te verwijderen. Zo heeft kalium een positief effect op de bloeddruk. Er zit veel kalium in verse groente en fruit, aardappelen, vlees, brood en melk.

Natriumbeperkt dieet

Heb je een natriumbeperkt dieet? Dan is het goed om het advies van de diëtist te volgen. Mensen die om andere gezondheidsredenen minder zout moeten eten, kunnen terecht bij hun arts.

Tips voor minder zout

Edwin

"Gezonde leefstijl helpt om je bloeddruk te verlagen"

Lees mijn verhaal

Hoge bloeddruk

Veel zout eten kan je bloeddruk verhogen. Hoge bloeddruk is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Als je een hoge bloeddruk hebt, probeer dan extra op te letten met zout.

Gratis bloeddruk meten

Kom tussen 27 mei en 8 juni naar één van de gratis meetlocaties van de Hartstichting.

Zoek meetlocatie in je buurt
    Hoge bloeddruk

Bloeddruk verlagen met leefstijl

DASH-dieet verlaagt bloeddruk

Thuis proberen

Al onze recepten bevatten weinig zout. Bekijk hier de selectie van recepten met weinig zout.