> Naar content trash arrow-down-light menu paper stack mail-bordered instagram linkedin youtube minus arrow-right heart-border share heart facebook twitter arrow-down stethoscope heartbeat link timer food smoke close briefcase plus question-mark mail sheet external scale search info whatsapp check aed 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 mannen niuews nieuwsbrief onderzoek overgewicht reanimeren recepten roken samenwerken phone sphere location

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

    Door op bewaar te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor de Gids. Als je de website verlaat, worden de gegevens verwijderd.

    Zout is onder andere nodig voor een goede vochtbalans. Ook is het nodig voor het prikkelen van zenuwen en het samentrekken van spieren. Te veel zout eten kan leiden tot een hoge bloeddruk.

    Hoeveel zout heb ik nodig?

    Hoge bloeddruk is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Minder zout eten kan helpen de bloeddruk te verlagen. We hebben maar 1 tot 3 gram zout per dag nodig. Gemiddeld krijgen we echter 9 gram zout binnen. Daarvan is 80% verwerkt in alledaagse producten zoals brood, kaas en vleeswaren. De Hartstichting adviseert om maximaal 6 gram zout per dag te eten. Ongemerkt krijgen we elke dag veel zout binnen. Wist je dat:

    • driekwart van het zout in bewerkte producten zit zoals brood, kaas, vleeswaren, soepen en snacks?
    • een kwart van het zout zelf toegevoegd wordt bij het koken en aan tafel?

    Tips voor minder zout eten

    Tips voor het eten van minder zout:

    • kijk goed op de verpakking van voedingsmiddelen hoeveel zout of natrium erin zit
    • kies voor verse producten
    • kies voor smaakmakers zoals verse kruiden en specerijen

    Minder zout eten is even wennen. Door creatief te zijn zet je toch al snel smaakvolle gerechten op tafel. Laat niet meteen al het zout weg. Wen stap voor stap aan een minder zoute smaak.

    Mineraalzouten met kalium

    Zout met minder natrium is een goede vervanger van normaal zout. Dit heet dieetzout. Gebruik bijvoorbeeld JOZO Bewust of LoSalt.

    Het kalium in dieetzout kan problemen geven bij nier- en leverziekten. Dat geldt ook voor mensen die kaliumbesparende medicijnen gebruiken. Geldt dit voor jou? Overleg in dat geval met jouw diëtist of arts.

    Kalium verhoogt de bloeddruk niet. Het helpt zelfs om het teveel aan natrium uit het lichaam te verwijderen. Zo heeft kalium een positief effect op de bloeddruk. Er zit veel kalium in verse groente en fruit, aardappelen, vlees, brood en melk.

    Recepten

    In al onze recepten wordt minder zout gebruikt.

    > Bekijk de recepten

    Natriumbeperkt dieet

    Heb je een natriumbeperkt dieet? Dan is het goed om het advies van de diëtist te volgen. Mensen die om andere gezondheidsredenen minder zout moeten eten, kunnen terecht bij hun arts.

    Voeding verbeteren

    De Hartstichting zet zich in voor het verbeteren van de samenstelling van bewerkte voedingsmiddelen. Dit is hard nodig, want veel producten bevatten onnodig veel zout, verzadigd vet en suiker.

    Meer over productverbetering

    Vragen over dit onderwerp?

    Mail de Infolijn

    Bel 0900 3000 300 (maandag t/m vrijdag van 9.00 - 13.00 uur)

    Lees meer over gezond eten

    Stevigere aanpak nodig voor minder zout, verzadigd vet en suiker in voeding

    Stevigere aanpak nodig voor minder zout, verzadigd vet en suiker in voeding

    Nieuw systeem voor kleurcodes op etiketten

    Nieuw systeem voor kleurcodes op etiketten

    Blog: stop met kindermarketing ongezonde voeding

    Blog: stop met kindermarketing ongezonde voeding