Hartstichting.nl wordt geladen

Feiten over zout

  • Per dag heb je 1 tot 3 gram zout nodig
  • Gemiddeld krijg je 9 gram zout per dag binnen
  • Het advies is om maximaal 6 gram zout per dag te eten

Wist je dit?

  • 80% zit in bewerkte producten zoals brood, kaas, vleeswaren, soepen en snacks zit vaak veel zout.
  • 20% voeg je zelf toe
  • Goed om te weten: zeezout bevat evenveel zout als keukenzout.

Tips voor minder zout eten

Minder zout eten is even wennen. Met een beetje creativiteit zet je snel smaakvolle gerechten op tafel. Tips voor het eten van minder zout:

  • gebruik veel verse producten
  • gebruik verse kruiden en specerijen zonder zout
  • kijk goed op de verpakking hoeveel zout of natrium er in een product zit

Koken met kruiden

Met verse kruiden breng je een gerecht heerlijk op smaak. Je went aan pure smaken en hebt minder zout nodig.
  • kruiden munt

    Munt

    Munt is lekker in salades, pasta of couscous. Het is goed te combineren met wortels, erwten of tuinbonen.
  • gember

    Gember

    Verse gember past goed bij kool en peulvruchten, en het brengt je pindasaus op smaak.
  • basilicum

    Basilicum

    Met basilicum maak je heerlijke pesto of tomatensaus. Het past goed bij knoflook, tomaten en aubergines.
  • bieslook

    Bieslook

    Stukjes bieslook geven soep of sauzen net iets meer pit. Of meng ze door roomkaas.
  • Koriander

    Koriander

    Koriander doet het goed in Oosterse curry's, kip- of bonengerechten. Ook lekker in pompoensoep.
  • Rode peper

    Rode peper

    Rode pepers maken gerechten lekker pittig, dan heb je weinig zout nodig.

Stel je vraag aan onze voorlichters

  • Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag