Naar content if (isProduction) { } else { }

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Suiker geeft smaak aan eten en het geeft je energie. Te veel suiker kan bijdragen aan het ontstaan van overgewicht en diabetes type 2 (suikerziekte).

Suiker zit in allerlei soorten eten. Het zit in vers fruit, gedroogd fruit, sappen, groenten, peulvruchten, aardappelen, brood en zuivel. Het kan ook toegevoegd zijn aan producten, in de vorm van tafelsuiker, kristalsuiker, rietsuiker, palmsuiker, honing, stroop of ahorn- of agavesiroop.

Voor je lichaam maakt het niet uit waar de suiker vandaan komt. Je lichaam verwerkt alle suikers op dezelfde manier. Suiker uit bijvoorbeeld een banaan, is niet beter dan suiker uit chocola.

Voedingswaarde

Suikers die zijn toegevoegd aan producten, bevatten geen of weinig vitamines, mineralen en vezels. Daarom worden dit lege calorieën genoemd. Je krijgt er niet snel een vol gevoel van. Gezoete dranken zijn een voorbeeld daarvan. Doordat je niet snel een vol gevoel krijgt, kun je er makkelijk te veel van drinken.

Waar zit veel suiker in?

  • frisdranken, sappen en siropen
  • cake, koek, snoep, chocolade
  • zuivelproducten (met toegevoegde suiker)
  • suiker, honing, jam

Wist jij dit over suiker?

  • In totaal eet de gemiddelde Nederlander zo’n 115 gram suiker per dag.
  • Dat is bijna 30 suikerklontjes per dag.
  • Hiervan is 61 gram toegevoegde suiker.

Tips voor minder suiker

In veel producten zit meer suiker dan je denkt. Gebruik deze tips als je minder suiker wilt eten.

Producten vergelijken

  • Kijk in de supermarkt op het etiket naar de hoeveelheid suiker.
  • Kies voor producten met weinig suiker.
  • Sommige producten zijn gezoet met suikers uit bijvoorbeeld honing, dadels en appelsapconcentraat. Deze suikers zijn hetzelfde als suiker uit de suikerpot.

Producten vervangen

  • Vervang producten met veel suiker voor plantaardige, vezelrijke producten en producten met onverzadigd vet.
  • Kies vaker voor verse producten.
  • Vervang met suiker gezoete dranken door de lightversie, of nog liever door water, thee of koffie.
  • Wen langzaam aan een minder zoete smaak.​

De beste beweegtips en gezonde recepten elke maand gratis in je mailbox.

Ja, graag!

Ook interessant voor jou

Alcohol

Alcohol

Vetten

Vetten

Zout eten

Zout eten