Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

    Door op bewaar te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor de Gids. Als je de website verlaat, worden de gegevens verwijderd.

    Meer over privacy en voorwaarden.

    Mijn Gids?

    Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

    Suiker is een smaakmaker en bron van energie. Gezoete dranken hebben maar weinig effect op het verzadigingsgevoel. Daarom kun je er makkelijk te veel van drinken. Te veel suiker kan bijdragen aan het ontstaan van overgewicht en diabetes type 2 (suikerziekte).

    Soorten suiker

    Behalve suiker dragen ook vetten en alcohol bij aan de hoeveelheid calorieën in de voeding. En dus aan het ontstaan van overgewicht. Overgewicht en diabetes type 2 zijn risicofactoren voor hart- en vaatziekten.

    Suiker zit van nature in allerlei voedingsmiddelen, zoals in vers fruit, gedroogd fruit, sappen, groenten, peulvruchten, aardappelen, brood en zuivel. Het kan ook toegevoegd worden in de vorm van tafelsuiker, kristalsuiker, rietsuiker, palmsuiker, honing, stroop of siroop (ahorn en agave). 

    Het lichaam maakt geen onderscheid en verwerkt alle suikers op dezelfde manier. Suiker uit chocola of uit een banaan zijn dus beide suikers. De suiker uit een banaan is niet beter dan de suiker uit chocola. Toegevoegde suikers bevatten geen of weinig vitamines, mineralen en vezels. Ze worden daarom ook lege calorieën genoemd.

    Wat is jouw hartleeftijd?

    Bereken in 2 minuten

    Bronnen van suiker

    Belangrijke bronnen van suiker zijn:

    • frisdranken, sappen en siropen
    • cake, koek, snoep, chocolade
    • zuivelproducten (met toegevoegde suiker)
    • suiker, honing, jam

    In totaal eet de gemiddelde Nederlander zo’n 115 gram suiker per dag. Dat is bijna 30 suikerklontjes per dag. Hiervan is 61 gram toegevoegde suiker.

    Tips voor minder suiker

    Als je minder suiker wil eten, is het goed om je bewust te zijn van waar overal suiker in zit. Er zit vaak meer suiker in dan je denkt.

    Producten vergelijken

    Als je in de supermarkt bent, kijk dan eens naar het suikergehalte op het etiket. Kies voor producten met weinig suiker. Let er ook op hoe een voedingsmiddel gezoet is. Dit kan ook met honing, dadels en appelsapconcentraat zijn. Suiker in deze producten is hetzelfde als suiker uit de suikerpot.

    Producten vervangen

    Vervang suikerrijke producten door plantaardige, vezelrijke producten en producten met onverzadigd vet en kies vaker voor verse producten. Vervang met suiker gezoete dranken door de light versie, of nog liever door water, thee of koffie. Wen langzaam aan een minder zoete smaak.

    De beste tips over gezond eten elke maand gratis in je mailbox.

    Ja, graag!

    Kindermarketing

    Kindermarketing is reclame voor en promotie van eten en drinken specifiek gericht op kinderen. De Hartstichting is partner van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. In Nederland is 1 op de 7 kinderen te zwaar. De Alliantie wil dat er strengere regelgeving komt. Deze regelgeving moet de marketing van ongezonde producten gericht op kinderen onder de 13 jaar stoppen.

    > Meer over Stop kindermarketing

    Lees meer over gezond eten

    Betere afspraken nodig over het gezonder maken van voedingsmiddelen

    Betere afspraken nodig over het gezonder maken van voedingsmiddelen

    Afvallen door een goed eet- en beweegplan

    Afvallen door een goed eet- en beweegplan

    Te kleine stappen in zout- en suikervermindering

    Te kleine stappen in zout- en suikervermindering

    Stel je vraag aan de Infolijn

    • Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
    • Chat met de Infolijn via het groene balkje (zijkant)