Suiker geeft smaak aan eten en het geeft je energie. Te veel suiker kan bijdragen aan het ontstaan van overgewicht en diabetes type 2 (suikerziekte).

Suiker in allerlei producten

Suiker zit in allerlei voedingsmiddelen zoals vers fruit, gedroogd fruit, sappen, groenten, peulvruchten, aardappelen, brood en zuivel. Het kan ook toegevoegd zijn aan producten, in de vorm van tafelsuiker, kristalsuiker, rietsuiker, palmsuiker, honing, stroop of ahorn- of agavesiroop.

Type suiker maakt niet uit

Voor je lichaam maakt het niet uit waar de suiker vandaan komt. Je lichaam verwerkt alle suikers op dezelfde manier. De suiker uit bijvoorbeeld een banaan, is niet beter dan de suiker uit chocola.

Lege calorieën

Suikers die zijn toegevoegd aan producten, bevatten geen of weinig vitamines, mineralen en vezels. Daarom worden dit lege calorieën genoemd. Je krijgt er niet snel een vol gevoel van. Gezoete dranken zijn een voorbeeld daarvan. Doordat je niet snel een vol gevoel krijgt, kun je er makkelijk te veel van drinken.

Gezond eten is goed voor je hart. Wat is jouw hartleeftijd?

Bereken je hartleeftijd

Producten vol suiker

Grote bronnen van suiker zijn:

• frisdranken, sappen en siropen
  • cake, koek, snoep, chocolade
  • zuivelproducten (met toegevoegde suiker)
  • suiker, honing, jam

Wist jij dit over suiker?

In totaal eet de gemiddelde Nederlander zo’n 115 gram suiker per dag. Dat is bijna 30 suikerklontjes per dag. Hiervan is 61 gram toegevoegde suiker.

Vet en alcohol

Naast suiker zorgen ook vetten en alcohol voor calorieën in voeding en dus het ontstaan van overgewicht. Overgewicht en diabetes type 2 vergroten je risico op hart- en vaatziekten.

> Meer over vetten

Tips voor minder suiker

In veel producten zit meer suiker dan je denkt. Gebruik deze tips als je minder suiker wilt eten.

Producten vergelijken

• Kijk in de supermarkt op het etiket naar de hoeveelheid suiker.
  • Kies voor producten met weinig suiker.
  • Sommige producten zijn gezoet met suikers uit bijvoorbeeld honing, dadels en appelsapconcentraat. Deze suikers zijn hetzelfde als suiker uit de suikerpot.

Producten vervangen

• Vervang producten met veel suiker voor plantaardige, vezelrijke producten en producten met onverzadigd vet.
  • Kies vaker voor verse producten.
  • Vervang met suiker gezoete dranken door de lightversie, of nog liever door water, thee of koffie.
  • Wen langzaam aan een minder zoete smaak.​

Wat is jouw hartleeftijd?

Bereken in 2 minuten

Reclame ongezonde producten voor kinderen

1 op de 7 kinderen in Nederland is te zwaar. Daarom vindt de Hartstichting dat er geen reclame mag zijn voor ongezonde producten voor kinderen onder de 13 jaar. De Hartstichting is daarom partner van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding, die zich inzet voor strengere regelgeving.

Lees meer over gezond eten

Betere afspraken nodig over het gezonder maken van voedingsmiddelen

Afvallen door een goed eet- en beweegplan

Te kleine stappen in zout- en suikervermindering