Waar zit suiker in?

Suiker zit in allerlei soorten eten. Het zit in vers fruit, gedroogd fruit, sappen, groenten en melkproducten. Het kan ook toegevoegd zijn aan producten, in de vorm van tafelsuiker, kristalsuiker, rietsuiker, palmsuiker, honing, stroop of ahorn- of agavesiroop.

Wist jij dit over suiker?

• In totaal eet de gemiddelde Nederlander zo’n 110 gram suiker per dag. Dit zijn alle suikers samen: toegevoegde én de van nature aanwezige.
  • 110 gram suiker is bijna 28 suikerklontjes per dag. Meer dan de helft van onze suikerinname komt uit toegevoegd suiker.

Maakt het uit welke suikers ik eet?

• Voor je lichaam maakt het niet uit waar de suiker vandaan komt. Je lichaam verwerkt alle suikers op dezelfde manier. Maar het is goed om te weten:

• Suiker uit bijvoorbeeld een banaan is niet beter dan suiker uit chocola. Toch kun je beter die banaan eten. Die bevat behalve suiker ook gezonde stoffen, zoals vitamines, mineralen en vezels.
  • Let ook op met suikers in gezoete dranken. Doordat je niet snel een vol gevoel krijgt, kun je er makkelijk te veel van drinken.

Wat je wel mag eten

In sommige voedingsmiddelen zit van nature wat suiker. Dit zijn bijvoorbeeld fruit, groente en melk. Die kun je met een gerust hart eten. Je krijgt daardoor niet snel te veel suikers binnen.

Verschillende soorten fruit

Wat je beter niet kunt eten

• Eet zo min mogelijk vrije en toegevoegde suikers, zoals tafelsuiker, poedersuiker en honing
  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken, zoals frisdrank, gezoete zuiveldrankjes, vruchtensap of siroop
  • Let op met suiker- en vetrijke producten zoals cake, koek, snoep en chocolade
Suikerhoudende producten

Andere namen voor suiker

Suiker heeft veel benamingen. Op etiketten in de supermarkt wordt vaak gebruik gemaakt van andere namen dan Suiker. Zo kun je suiker bij de ingrediënten terugvinden als:

• kristalsuiker
  • vruchtensuiker
  • basterd-, kandij- of rietsuiker
  • glucose- of fructose(-stroop)
  • sucrose, sacharose, lactose (melksuiker) of dextrose

En dan heb je nog natuurlijke suikerbronnen zoals agave- en ahornsiroop, palmsuiker of honing. Op het etiket staat hoeveel suiker er in een product zit. Dit staat onder 'Koolhydraten - waarvan suikers'.

Aandacht voor een gezondere voedselomgeving

De Nederlandse jeugd eet niet alleen veel suiker, maar loopt ook andere gezondheidsrisico’s. Als we niets doen, heeft over 20 jaar meer dan de helft van Nederland een (chronische) ziekte, zoals hart- en vaatziekten of diabetes. Hierdoor stijgen de zorguitgaven. Met de Alliantie Voeding voor de Gezonde Generatie bundelen we de krachten met andere gezondheidsorganisaties. Samen zetten we ons in voor een gezond voedingspatroon voor ieder kind in 2040. Zo besteden we aandacht aan het suiker-, zout-, vet- en vezelgehalte in producten.

Tips om minder suiker te eten

• Vervang dranken gezoet met suiker, zoals frisdrank en vruchtensap, door water, thee of koffie zonder suiker. Voeg een fris smaakje toe aan het water met stukjes fruit, komkommer, munt of gember.
  • Voeg bij het ontbijt fruit, zaden of noten toe aan je yoghurt. Dit bevat minder suikers dan bijvoorbeeld cruesli.
  • Maak een lekkere salade als lunch. Ook kun je je boterham beleggen met kaas en/of groenten.
  • Eet fruit in plaats van het drinken van vruchtensappen.
  • Heb je zin in een zoet tussendoortje? Neem een stuk fruit, een dadel of wat rozijnen. Probeer ook eens onze recepten voor gezonde tussendoortjes, zoals bananenpannenkoekjes of appelmuffins.
  • Wist je dat in kant-en-klare maaltijden en conserven vaak veel suikers verstopt zitten? Kook daarom altijd je maaltijden met verse ingrediënten.
  • Trek in een toetje? Kies voor magere of halfvolle yoghurt en/of fruit. Dit bevat minder suikers dan vla, pudding of yoghurt met een fruitsmaak.

Tips voor producten met minder suiker

In veel producten zit meer suiker dan je denkt. Gebruik deze tips als je minder suiker wilt eten.

Producten vergelijken

• Kijk in de supermarkt op het etiket naar de hoeveelheid suiker.
  • Kies voor producten met weinig suiker. ​
  • Sommige producten zijn gezoet met suikers uit bijvoorbeeld honing, dadels en appelsapconcentraat. Deze suikers zijn hetzelfde als suiker uit de suikerpot.

Aan de slag met leuke recepten?

Het nieuwe Feel Good receptenboekje staat boordevol tips voor gezond leven en verrassende recepten.
Brochure downloaden

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)