Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Gezond eten

Gezond eten

Gezond eten

Gezond eten is goed voor je hart. Het verlaagt je kans op hart- en vaatziekten en je blijft ook nog eens gemakkelijker op gewicht.

Bewust gezond eten

Kies in je dagelijkse voeding bewust voor gezonde producten:

  • onverzadigd vet in plaats van verzadigd vet
  • weinig zout
  • veel groente en fruit
  • volkorenproducten
  • magere en halfvolle melk(producten), 30+ kaas
  • een handje ongezouten noten per dag
  • minder vlees, meer plantaardig
  • dranken: kraanwater, thee en filterkoffie (in plaats van suikerhoudende dranken)
Lekker en gezond koken? Kies uit ons ruime aanbod aan recepten.

Bekijk de recepten

Tips om gezond te eten

Eet lekker

Er zijn genoeg producten die lekker én gezond zijn.

> Bekijk de recepten

Eet gevarieerd

Eet niet elke dag hetzelfde. Wissel dagelijks voedingsmiddelen af uit elk van de 5 vakken:

  1. Groente en fruit
  2. Volkorenbrood, (ontbijt)granen, aardappelen, volkorenpasta, peulvruchten, noten
  3. Magere of halfvolle zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers
  4. Vetten en olie
  5. Dranken: water, thee, melk, (filter)koffie (zonder suiker)

Eet niet te veel

Hoeveel je mag eten hangt af van lichaamsbouw, hoeveel je beweegt en je geslacht. Let vooral op de calorieën van vetten, suiker en alcohol. Voor mensen die weinig bewegen geldt: 

  • mannen (30-50 jaar): 2500 kilocalorieën per dag
  • vrouwen (30-50 jaar): 2000 kilocalorieën per dag

Eet veel groente en fruit

Eet minstens 250 gram groente en 2 stuks fruit (200 gram) per dag. Neem bijvoorbeeld vers fruit bij het ontbijt of maak een salade bij de lunch.

Eet voldoende vezels

Voedingsvezels zijn goed voor de spijsvertering en het cholesterolgehalte. Kies voor volkoren producten. Bijvoorbeeld volkoren brood, crackers of volkoren pasta. Ook groente en fruit bevatten veel vezels.

> Meer over vezels

Deze 3 lichaamswaarden vertellen meer over jouw hart.

Lees meer

Eet minder verzadigd vet

Teveel verzadigd vet of transvet verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed. Hierdoor neemt de kans op hart- en vaatziekten toe. Kies voor producten met onverzadigde vetten, zoals halvarine in een kuipje, vloeibare margarine in een spuitfles, olie, vette vis en noten. En kies bijvoorbeeld voor magere en halfvolle producten.

Wees zuinig met zout

Zout verhoogt de bloeddruk. Voeg geen of weinig zout toe aan de maaltijden. Vermijd kant-en-klare producten, die bevatten vaak veel zout. Van het zout dat we binnenkrijgen komt gemiddeld 80% uit kant-en-klare producten, 20% voegen we zelf toe. Kijk daarom op het etiket, ook van bijvoorbeeld kaas en worst. Kies kruiden en specerijen om meer smaak toe te voegen aan voeding.

Drink voldoende

Drink minstens 1,5 liter per dag. Water, thee, melk, (filter)koffie.

Drink niet te veel alcohol

Drink maximaal 1 glas alcohol per dag.

> Meer over alcohol

Eet voldoende vezels

Voedingsvezels zijn goed voor de spijsvertering en het cholesterolgehalte. Kies voor volkoren producten. Bijvoorbeeld volkoren brood, crackers of volkoren pasta. Ook groente en fruit bevatten veel vezels.

> Meer over vezels

Wat is jouw hartleeftijd?

Bereken in 2 minuten

Etiket van product lezen

Op etiketten lees je hoeveel calorieën en voedingsstoffen er in het product zitten. Vaak staat op een etiket de voedingswaarde per 100 gram. Dit is soms lastig, want een portie is meestal niet precies 100 gram. Gelukkig staat daarom op steeds meer producten de voedingswaarde per portie.

> Meer over etiketten lezen

Meer over gezond eten

Suiker

Suiker

Vetten

Vetten

Zout

Zout

Alcohol

Alcohol

Cholesterol

Cholesterol