Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

    Door op bewaar te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor de Gids. Als je de website verlaat, worden de gegevens verwijderd.

    Meer over privacy en voorwaarden.

    Mijn Gids?

    Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

    Gezond eten

    Gezond eten

    Gezond eten

    Gezond eten is goed voor je hart. Het verlaagt je kans op hart- en vaatziekten en je blijft ook nog eens gemakkelijker op gewicht.

    Bewust gezond eten

    Kies in je dagelijkse voeding bewust voor gezonde producten:

    • onverzadigd vet in plaats van verzadigd vet
    • weinig zout
    • veel groente en fruit
    • volkorenproducten
    • magere en halfvolle melk(producten), 30+ kaas
    • een handje ongezouten noten per dag
    • minder vlees, meer plantaardig
    • dranken: kraanwater, thee en filterkoffie (in plaats van suikerhoudende dranken)
    Lekker en gezond koken? Kies uit ons ruime aanbod aan recepten.

    Bekijk de recepten

    Tips om gezond te eten

    Eet lekker

    Er zijn genoeg producten die lekker én gezond zijn.

    > Bekijk de recepten

    Eet gevarieerd

    Eet niet elke dag hetzelfde. Wissel dagelijks voedingsmiddelen af uit elk van de 5 vakken:

    1. Groente en fruit
    2. Volkorenbrood, (ontbijt)granen, aardappelen, volkorenpasta, peulvruchten, noten
    3. Magere of halfvolle zuivel, vlees, vis, ei en vleesvervangers
    4. Vetten en olie
    5. Dranken: water, thee, melk, (filter)koffie (zonder suiker)

    Eet niet te veel

    Hoeveel je mag eten hangt af van lichaamsbouw, hoeveel je beweegt en je geslacht. Let vooral op de calorieën van vetten, suiker en alcohol. Voor mensen die weinig bewegen geldt: 

    • mannen (30-50 jaar): 2500 kilocalorieën per dag
    • vrouwen (30-50 jaar): 2000 kilocalorieën per dag

    Eet veel groente en fruit

    Eet minstens 250 gram groente en 2 stuks fruit (200 gram) per dag. Neem bijvoorbeeld vers fruit bij het ontbijt of maak een salade bij de lunch.

    Eet voldoende vezels

    Voedingsvezels zijn goed voor de spijsvertering en het cholesterolgehalte. Kies voor volkoren producten. Bijvoorbeeld volkoren brood, crackers of volkoren pasta. Ook groente en fruit bevatten veel vezels.

    > Meer over vezels

    Benieuwd naar jouw hartleeftijd? 

    Bereken je hartleeftijd

    Eet minder verzadigd vet

    Teveel verzadigd vet of transvet verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed. Hierdoor neemt de kans op hart- en vaatziekten toe. Kies voor producten met onverzadigde vetten, zoals halvarine in een kuipje, vloeibare margarine in een spuitfles, olie, vette vis en noten. En kies bijvoorbeeld voor magere en halfvolle producten.

    Wees zuinig met zout

    Zout verhoogt de bloeddruk. Voeg geen of weinig zout toe aan de maaltijden. Vermijd kant-en-klare producten, die bevatten vaak veel zout. Van het zout dat we binnenkrijgen komt gemiddeld 80% uit kant-en-klare producten, 20% voegen we zelf toe. Kijk daarom op het etiket, ook van bijvoorbeeld kaas en worst. Kies kruiden en specerijen om meer smaak toe te voegen aan voeding.

    Drink voldoende

    Drink minstens 1,5 liter per dag. Water, thee, melk, (filter)koffie.

    Drink niet te veel alcohol

    Drink maximaal 1 glas alcohol per dag.

    > Meer over alcohol

    Eet voldoende vezels

    Voedingsvezels zijn goed voor de spijsvertering en het cholesterolgehalte. Kies voor volkoren producten. Bijvoorbeeld volkoren brood, crackers of volkoren pasta. Ook groente en fruit bevatten veel vezels.

    > Meer over vezels

    Wat is jouw hartleeftijd?

    Bereken in 2 minuten

    Etiket van product lezen

    Op etiketten lees je hoeveel calorieën en voedingsstoffen er in het product zitten. Vaak staat op een etiket de voedingswaarde per 100 gram. Dit is soms lastig, want een portie is meestal niet precies 100 gram. Gelukkig staat daarom op steeds meer producten de voedingswaarde per portie.

    > Meer over etiketten lezen

    Meer over gezond eten

    Suiker

    Suiker

    Vetten

    Vetten

    Zout

    Zout

    Alcohol

    Alcohol

    Cholesterol

    Cholesterol