Wanneer is je cholesterol te hoog?

Je cholesterol is te hoog als het totaal cholesterol hoger is dan 5:

Totaal cholesterol
in mmol/l
Wat betekent dit?
5 tot 6,5Je cholesterol is licht verhoogd
6,5 tot 8Je cholesterol is verhoogd
8 of hogerJe cholesterol is sterk verhoogd

Je cholesterol is ook te hoog wanneer de LDL-waarde hoger is dan 3.

Wat zijn de symptomen van hoog cholesterol?

Bij een hoog cholesterol heb je geen klachten. Het is wel belangrijk dat je hier iets mee doet. Een hoog cholesterol zorgt er namelijk voor dat je bloedvaten dichtslibben. Dit kan een hartinfarct of beroerte veroorzaken. Laat je cholesterol daarom meten.

Soms zijn er symptomen bij een heel hoog cholesterol. Bijvoorbeeld gele bobbeltjes rond de oogleden of verdikkingen op de pezen. Dit komt vooral voor bij mensen met Familiaire Hypercholesterolemie. Dit is een erfelijke vorm van hoog cholesterol.

Meer over hoog cholesterol?

Vraag dan onze gratis folder aan. Hierin lees je meer informatie over hoog cholesterol.
Tablet met foto van een vrouw in de supermarkt

Wat zijn de oorzaken van een hoog cholesterol?

Hoog cholesterol kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld:

• te veel verzadigd vet in voeding;
  • overgewicht;
  • te weinig beweging;
  • diabetes;
  • langzaam werkende schildklier;
  • erfelijke aanleg.

Je lichaam heeft cholesterol nodig. Je lever maakt de hoeveelheid aan die je nodig hebt. Soms raakt het systeem uit balans. Er wordt dan te veel cholesterol aangemaakt. Of er wordt te weinig cholesterol uit het bloed verwijderd.

Adviezen bij een hoog cholesterol

Gezonder leven helpt om je cholesterol te verlagen. Zorg daarom dat je gezond eet en voldoende beweegt. Probeer ook om te stoppen met roken en het drinken van alcohol. Genoeg slaap en ontspanning helpen ook om je cholesterol te verlagen.

Gevolgen hoog cholesterol

Hoog cholesterol kan zorgen voor slagaderverkalking. Hierbij blijven cholesteroldeeltjes en andere vettige stoffen kleven aan beschadigingen in de slagaderwanden. Zo ontstaan verdikkingen, waardoor de slagaders steeds nauwer worden. Zo'n verdikking wordt plaque genoemd.

Plaque

Langs een plaque kan minder bloed stromen. Hierdoor krijgen organen, zoals je hart, minder zuurstof. Een plaque kan ook scheuren, waardoor een bloedprop ontstaat. De bloedprop kan een bloedvat afsluiten of meegevoerd worden en later blijven steken. Hierdoor wordt de bloedtoevoer afgesloten. Het weefsel erachter krijgt geen zuurstof meer en sterft af.

Slagaderverkalking

Slagaderverkalking is de grootste oorzaak van hart- en vaatziekten. De gevolgen van slagaderverkalking hangen af van welk bloedvat wordt afgesloten. Bijvoorbeeld:

• angina pectoris of een hartinfarct bij een vernauwing in de kransslagaders.
  • een herseninfarct of TIA (beroerte) bij een vernauwing in de hersenvaten of halsslagaders.
  • etalagebenen bij een vernauwing van een beenslagader.
  • een vernauwing van een nierslagader.

Veelgestelde vragen over hoog cholesterol

• Wanneer heb je erfelijk hoog cholesterol?

Je kunt erfelijk hoog cholesterol hebben als je cholesterolwaarden op jonge leeftijd sterk verhoogd zijn. Bijvoorbeeld een LDL-waarde van meer dan 6 of een totaal cholesterol van meer dan 8.

• Hebben vrouwen andere symptomen bij een hoog cholesterol?

Net als mannen merken vrouwen niets van een hoog cholesterol. Je hebt geen klachten. Maar een hoog cholesterol verhoogt wel je kans op een hartinfarct of beroerte.

• Kan ik de symptomen van een te hoog cholesterol herkennen?

Van een verhoogd cholesterolgehalte merk je meestal niets, je hebt geen klachten.

• Wat kan ik doen bij hoog cholesterol?

Je kunt je cholesterol verlagen door gezond te leven. Bijvoorbeeld door gezond te eten en voldoende te bewegen.

• Hoe hoog mag cholesterol zijn bij vrouwen?

Het totaal cholesterol mag niet hoger zijn dan 5. Het LDL-cholesterol mag niet hoger zijn dan 3. Zijn de waarden hoger? Dan heb je een verhoogd cholesterol. Dit geldt ook voor mannen.

• Hoe hoog mag cholesterol zijn bij mannen?

Het totaal cholesterol mag niet hoger zijn dan 5. Het LDL-cholesterol mag niet hoger zijn dan 3. Zijn de waarden hoger? Dan heb je een verhoogd cholesterol. Dit geldt ook voor vrouwen.

• Hoe weet je of je cholesterol te hoog is?

Van een verhoogd cholesterolgehalte merk je meestal niets. Je hebt geen klachten. Het eerste signaal kan een hartinfarct of een beroerte zijn. Daarom is het goed om je cholesterol te meten.

• Hoe krijg je hoog cholesterol?

Soms maakt je lichaam te veel cholesterol. Of er wordt te weinig cholesterol uit het bloed verwijderd door je lichaam. Dit kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld ongezond eten, diabetes, roken of erfelijkheid.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 tot 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag.

Belangrijk: op donderdag 25 juli, donderdag 1 augustus en dinsdag 6 augustus zijn de voorlichters telefonisch niet bereikbaar.