Bij een beroerte gaat er iets mis in de hersenen. Een deel van de hersenen krijgt voor kortere of langere tijd geen zuurstof meer. Dit veroorzaakt plotselinge uitvalsverschijnselen.

De hersenen zijn het regelcentrum van ons lichaam. Via het bloed krijgen ze zuurstof en voedingsstoffen. Zo kun jij logisch nadenken, praten, voelen, zien, horen, ruiken en reageren. Als een deel van de hersenen geen bloed krijgt, merk je dat je bepaalde dingen ineens niet meer kunt. Dit heet een beroerte.

Herken de signalen

Meestal overkomt een beroerte je plotseling. Er zijn in de periode ervoor geen duidelijke waarschuwingssignalen. De 3 meest voorkomende signalen zijn: een scheve mond, verwarde spraak of een verlamde arm. Er zijn ook nog andere verschijnselen bij een beroerte die minder vaak voorkomen. In alle gevallen geldt: bel direct 112. Bij een beroerte is een snelle behandeling van levensbelang.

Herken de signalen

Wat is een beroerte?

Beroerte is een verzamelnaam voor verschillende problemen met de bloedvoorziening van de hersenen.

• herseninfarct: een bloedpropje sluit een bloedvat in de hersenen af
  • hersenbloeding: een bloedvat in de hersenen barst open
  • TIA: er is een kortdurende afsluiting van een bloedvat in de hersenen

Bij alle 3 krijg je uitvalsverschijnselen. Bij een TIA zijn deze verschijnselen tijdelijk.

Chatten over beroerte

• Chat met een voorlichter via het groene balkje: ma t/m vrij van 8.30 - 16.30 uur
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300: ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur

Medisch onderzoek beroerte

Aan de uitvalsverschijnselen is niet te zien om welke vorm van een beroerte het gaat. Het kan een TIA, herseninfarct of hersenbloeding zijn. Alleen in het ziekenhuis (op een stroke-unit) kan door onderzoek de diagnose gesteld worden. Bloedonderzoek, CT-scan en lichamelijk onderzoek worden standaard afgenomen. Daarnaast wordt de bloeddruk opgemeten. In een enkel geval is een MRI-scan nodig.

> Meer over medisch onderzoek bij een herseninfarct of hersenbloeding

Medische term

De medische term voor een beroerte is Cerebro Vasculair Accident (CVA). De vrije vertaling is een ongeluk in de bloedvaten van de hersenen.

Behandeling beroerte

Bij een beroerte moet de oorzaak snel duidelijk zijn. Alleen dan kan iemand goed behandeld worden. Hoe eerder de behandeling start, hoe beter. Dit voorkomt blijvende schade. De behandeling van een beroerte is afhankelijk van de oorzaak.

> Meer over de behandeling van een herseninfarct of hersenbloeding

Gevolgen beroerte

Een beroerte heeft vaak ingrijpende gevolgen. In de periode net na een beroerte vallen lichamelijke beperkingen meteen op. Er zijn ook veel veranderingen die minder zichtbaar zijn, maar wel een grote impact hebben op het leven van de patiënt en vaak ook op de mensen om hem heen.

> Meer over de gevolgen van een beroerte

Revalidatie na een beroerte

In het eerste half jaar na een beroerte is de grootste kans op geheel of gedeeltelijk herstel. De patiënt krijgt revalidatie aangeboden om weer zoveel mogelijk zelfstandig te functioneren.

> Meer over revalidatie na een beroerte

Stem op hartstichting.nl

Vond je hier de juiste informatie of heb je een goed chatgesprek gehad? Stem dan op ons als Website van het Jaar. Jouw stem maakt ons werk zichtbaar!

Ja, ik stem

Lees meer over beroerte

Onderzoek naar beroerte

Doe de beroertequiz

Prof. dr. Karin Klijn

Prof. dr. Karin Klijn: “Hoe eerder iemand met een beroerte in het ziekenhuis is, hoe beter”

Nieuwsbrief Hartstichting

Meld je aan en ontvang het laatste nieuws over onderzoek en de activiteiten van de Hartstichting.

Schrijf je in