Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Sommige ritmestoornissen zijn onschuldig en hoeven niet behandeld te worden. Maar er zijn ook ritmestoornissen die hinderlijk of ernstig zijn en behandeld moeten worden. Daarvoor zijn een aantal mogelijkheden.

Wanneer behandelen?

Bij hartritmestoornissen is lang niet altijd een behandeling nodig. Of en wanneer behandeling nodig is hangt af van:

• de plek in het hart waar de ritmestoornis ontstaat
    • de oorzaak van de ritmestoornis
    • de ernst van de ritmestoornis

Medicijnen bij hartritmestoornissen

Als je last hebt van ritmestoornissen, kan de arts je medicijnen voorschrijven. Deze zorgen ervoor dat je hartslag regelmatig wordt of omlaag gaat.

Heb je bijwerkingen van de medicijnen? Bespreek dit dan met je behandelend arts. Soms krijg je een andere dosering of een ander medicijn met dezelfde werking.

> Meer over medicijnen bij hartritmestoornissen

Operaties en ingrepen

Er zijn verschillende ingrepen om hartritmestoornissen te verhelpen of te voorkomen:

• cardioversie: onder narcose toedienen van een elektrische schok om zo het normale hartritme te herstellen
    • ablatie: het maken van kleine littekens op de plek waar de ritmestoornis ontstaat, zodat de prikkels vanaf die plek geblokkeerd worden
    • pacemaker: een apparaatje onder je huid dat ervoor zorgt dat je hart niet te langzaam gaat kloppen
    • ICD: een apparaatje onder je huid dat een schok geeft bij een levensgevaarlijke ritmestoornis

Oorzaak wegnemen

Soms ontstaat een ritmestoornis als gevolg van een andere aandoening. Dan is er een ingreep nodig om de oorzaak van de ritmestoornis weg te nemen. Dat kan bijvoorbeeld een hartklepoperatie of bypassoperatie zijn.

Vragen over ritmestoornissen?

• Chat met een voorlichter via het groene balkje: ma t/m vrij van 8.30 - 16.30 uur
    • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300: ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur

Een Tikkie voor het hartritme

Heeft de informatie over het hartritme je geholpen? Of heb je een goed chatgesprek gehad met een voorlichter? Steun ons dan met 2 euro via Tikkie.

> Ja, ik geef nu 2 euro

Hartrevalidatie

Hartrevalidatie is een behandelprogramma geschikt voor patiënten met een (behandelde) ritmestoornis. Hierbij leer je (beter) omgaan met je hartaandoening, ga je werken aan een gezonde leefstijl en is er ruimte voor contact met andere patiënten.

> Meer over hartrevalidatie

Prof. dr. Isabella van Gelder

"Prachtig om te zien hoe onderzoek de zorg voor patiënten met ritmestoornissen echt verbetert"

Lees het verhaal

Wetenschappelijk onderzoek

De Hartstichting doet veel onderzoek naar hartritmestoornissen. Hoe zijn ritmestoornissen sneller op te sporen en beter te behandelen?

> Meer over onderzoek naar ritmestoornissen

Meer in de Gids Hartritme
    • Wat is een ritmestoornis?

• Soorten ritmestoornissen

• Diagnose

• Behandeling

• Leven met ritmestoornissen

Nieuwsbrief Hartstichting

Meld je aan en ontvang het laatste nieuws over onderzoek en de activiteiten van de Hartstichting.

Schrijf je in
    ;