Soorten medicijnen

Bekijk welke medicijnen er zijn voor hart- en vaatziekten:

• Medicijnen met en zonder merk

Er zijn soms meer medicijnen met dezelfde werking. Ze hebben geen merknaam, maar bijvoorbeeld de naam van de werkzame stof. Dat kan verwarrend zijn. Verschillen met een merkmedicijn kunnen zijn:

• naam en verpakking
    • vorm of kleur van het medicijn (andere hulpstoffen)
    • prijs
    • wijze van gebruiken

De kwaliteit en veiligheid is gelijk. Dit wordt voor elk medicijn is gecontroleerd door het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG).

Bijwerking

De bijwerkingen van een medicijn staan in de bijsluiter. Soms zijn bijwerkingen in het begin het meest heftig. Je lichaam moet eraan wennen. Ook kan het een tijdje duren voordat je weet wat voor jou de juiste dosering of beste combinatie van medicijnen is. Stop daarom niet zomaar met medicijnen, Overleg altijd met je arts. Mogelijk is een lagere dosering of een ander medicijn de oplossing.

Ervaringen met medicijnen

Op mijnmedicijn.nl en meldpuntmedicijnen.nl vind je persoonlijke ervaringen. Stop nooit zelf met medicijnen, maar overleg altijd met de arts of apotheker bij bijwerkingen.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat met een voorlichter via de chatknop (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag