Hartstichting.nl wordt geladen

Werking RAS-remmers

Op diverse plekken in het lichaam bevinden zich sensoren, die de bloeddruk registreren, zoals in het hart, de bloedvaten, nieren en lever. Deze sensoren sturen een signaal naar cellen in de nieren. Via diverse stappen wordt er angiotensine II gevormd. Angiotensine II zorgt voor verhoging van de bloeddruk. Hieronder staat hoe het zogenaamde Renine-Angiotensine-Systeem (RAS) werkt:

RAS-remmers zijn onder te verdelen in:

• ACE-remmers (ACE is een eiwit dat nodig is bij de aanmaak van angiotensine-II)
  • angiotensine-receptor-blokkers (ARB's)
  • renine-remmers

Door gebruik van RAS-remmers wordt er minder angiotensine-II aangemaakt en verwijden de vaten. De bloeddruk daalt dan weer.

De werking van ras-remmers

Wanneer RAS-remmers?

Artsen schrijven RAS-remmers voor bij:

Bij patiënten met diabetes en/of nierproblemen kan een RAS-remmer eerste keus zijn boven andere bloeddrukverlagende medicijnen.

Bijwerkingen RAS-remmers

Bijwerkingen van RAS-remmers zijn onder andere:

• duizeligheid, vooral bij opstaan uit bed of uit een stoel
  • hoofdpijn
  • vermoeidheid
  • maag-darmklachten

Bij ACE-remmers komt kriebelhoest voor als bijwerking. Als de hoest heel hardnekkig is en niet minder wordt na gebruik van een middel tegen kriebelhoest, is het verstandig om contact op te nemen met de arts.

Ervaringen met medicijnen

Op mijnmedicijn.nl en meldpuntmedicijnen.nl vind je persoonlijke ervaringen. Stop nooit zelf met medicijnen, maar overleg altijd met de arts of apotheker bij bijwerkingen.

Meer weten over hoge bloeddruk?

Vraag dan onze gratis folder aan. Deze bevat handige tips, zodat je zelf je bloeddruk kunt verlagen.
mevrouw leest op haar computer

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)