Hartstichting.nl wordt geladen

Diagnose hartritmestoornis

Wanneer de elektrische prikkel verkeerd, te langzaam of te snel door het hart loopt, ontstaat een ritmestoornis. Onderzoek is nodig om te weten waar een ritmestoornis in het hart begint en wat voor ritmestoornis het precies is. Als een arts vermoedt dat je klachten te maken hebben met je hartritme, dan zijn er meerdere onderzoeken om dit verder uit te zoeken.

Onderzoeken

Hartfilmpje (ECG)

Als je hartritme altijd afwijkt van normaal, is dit te zien op een hartfilmpje (ECG).

Hartritme monitoren

Als je maar af en toe last hebt van bijvoorbeeld een hoge hartslag of hartoverslagen, dan is dit niet altijd te zien op het hartfilmpje. Je arts kan dan voorstellen om thuis je hartritme te meten met een apparaatje. Dit noemen ze ook wel het monitoren van je hartritme.

Onderzoeken die mogelijk zijn:

Meer onderzoeken

Als de arts een ritmestoornis vermoedt, zijn soms ook nog andere onderzoeken nodig:

• Inspanningstest

Door middel van een inspanningstest (fietstest) kan een onderzoeker ontdekken of je hartritmestoornis wordt opgewekt door inspanning.

• implanteerbare hartritmemonitor

Een implanteerbare hartritmemonitor is een apparaatje dat onder de huid geplaatst wordt. Dit apparaatje meet het hartritme.

• Elektrofysiologisch onderzoek

Elektrofysiologisch onderzoek geeft nauwkeurige informatie over een hartritmestoornis. Het laat zien wat voor ritmestoornis het is en waar deze ontstaat.

• echocardiogram

Tijdens een echo onderzoekt een arts of er iets mis is met de hartkleppen. Ook kijkt hij naar de grootte en de vorm van je hart.

Vragen over je hart?

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag