Hartstichting.nl wordt geladen

Hartritmestoornis vastleggen

Soms treedt de ritmestoornis slechts af en toe op. Het is dan niet gemakkelijk om een hartritmestoornis zichtbaar te maken op een hartfilmpje (ECG) of een holteronderzoek. Met een eventrecorder kun je zelf een hartfilmpje maken op het moment dat een hartritmestoornis optreedt. Dat kan gewoon thuis.

Voor wie?

De eventrecorder wordt toegepast bij klachten van hartritmestoornissen, duizeligheid en/of wegrakingen. Een onderzoek met een eventrecorder kan geadviseerd worden door de huisarts of cardioloog.

Verschillende eventrecorders

Er zijn verschillende soorten eventrecorders. Het type is afhankelijk van de klachten van de patiënt. Sommige eventrecorders registreren ritmestoornissen op het moment dat de patiënt zelf aangeeft dat de stoornis optreedt (on-demand). Andere zijn ook geschikt om informatie te registreren tijdens wegrakingen (looping-recorders). Hierbij is het belangrijk om ook het ECG vast te leggen van de periode voorafgaand aan de klachten .

Naast eventrecorders die buiten het lichaam worden geplaatst, zijn er ook implanteerbare hartritmemonitoren.

Hoe werkt de eventrecorder?

Je krijgt bij het afhalen van de recorder een duidelijke instructie, bijvoorbeeld over het activeren van het apparaatje. De arts plakt de elektroden op de juiste plek en het apparaatje wordt met een clip aan kleding bevestigd of hangt aan een koordje om je hals. Je geeft de gegevens die de eventrecorder registreert door per telefoon of online. De signalen kunnen omgezet worden in een hartfilmpje. Je krijgt de eventrecorder 1 tot 4 weken mee naar huis. Meestal is dit voldoende om de klachten te registeren.

• Eventrecorder met elektroden

Bij de meeste eventrecorders krijgt de patiënt elektroden op de borst geplakt. Het bijbehorende apparaatje kan de patiënt met een clip aan de kleding bevestigen of met een koordje om de hals hangen.

De eventrecorder heeft een knop die de patiënt indrukt wanneer hij klachten heeft. Er wordt dan een hartfilmpje in het geheugen vastgelegd.

Wanneer de eventrecorder vol is dan belt de patiënt naar een centrale om de gegevens door te sturen. In sommige gevallen worden de gegevens niet doorgebeld, maar verstuurd per computer. Wanneer de patiënt zich ongerust voelt, kan hij ook direct na de opname bellen om de gegevens door te sturen. Als er een hele week geen klachten optreden, wordt er meestal toch 1 keer per week een opname gemaakt en doorgebeld.

• Eventrecorder zonder elektroden

Er zijn ook eventrecorders zonder elektroden die een eenvoudig hartfilmpje (ECG) maken. Deze komen onder andere voor in de vorm van een creditcard die om de hals wordt gedragen, of in de vorm van een horloge.

Diagnose na gebruik eventrecorder

Meestal is een paar weken voldoende om de klachten vast te leggen. De huisarts of cardioloog ontvangt de geregistreerde hartfilmpjes via de centrale. Na afloop van het onderzoek bespreekt hij de resultaten met je en bepaalt of er nader onderzoek nodig is.

Onderzoek naar boezemfibrilleren

Hartritmestoornissen worden lang niet altijd op tijd herkend. Onderzoek naar hartritmestoornissen krijgt daarom topprioriteit bij de Hartstichting.
Twee artsen achter een computer

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)