Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Aortaklepinsufficiëntie

Aortaklepinsufficiëntie is het medische woord voor een lekkende aortaklep. De klep sluit niet goed. Daardoor stroomt een deel van het bloed terug in de linkerhartkamer.

Wat is aortaklepinsufficiëntie?

De aortaklep ligt tussen de linkerhartkamer en de aorta. Deze klep zorgt ervoor dat het bloed niet terugstroomt naar de linkerhartkamer wanneer het hart ontspant. Via de aorta stroomt het bloed verder naar de slagaders in het lichaam.

Wanneer de aortaklep lekt, stroomt er bloed terug in de linkerhartkamer. Dat terugstromende bloed belast het hart met extra volume. Hierdoor zet de linkerhartkamer uit (dilatatie). Dit kan hartfalen veroorzaken of een lekkende mitralisklep: mitralisklepinsufficiëntie. Soms wordt de hartspier dikker. De pompkracht van het hart neemt af.

> Meer over mitralisklepinsufficiëntie

Prof. Dr. Carlijn Bouten

“Ik ben pas écht tevreden als we zeker weten dat de lichaamseigen hartklep bij patiënten werkt.”

Lees het verhaal

Oorzaak aortaklepinsufficiëntie

Bij sommige patiënten is de lekkende aortaklep een aangeboren afwijking. Dan is het een bouwfout van het hart. Dit komt niet vaak voor.

Aortaklepinsufficiëntie is bij kinderen vaak het gevolg van een operatie. Bijvoorbeeld na aortaklepstenose, een aandoening waarbij de aortaklep minder goed opengaat. De arts haalt hierbij weefsel weg rondom de klep. Hierdoor gaat de klep meestal een beetje lekken. De aortaklep kan ook gaan lekken als deze ontstoken raakt door een infectieziekte zoals endocarditis of acuut reuma. De ontsteking kan de klep beschadigen en vervormen waardoor deze niet meer goed sluit.

Ouderdom kan ook een oorzaak zijn van een lekkende aortaklep. Hartkleppen kunnen op den duur verkalken en minder soepel worden.

Diagnose stellen

De arts kan de lekkage horen via de stethoscoop: dit klinkt als een luid geruis aan het begin van elke hartslag.
    Via echografie of Dopplertechniek ziet de arts of de hartklep lekt, en hoeveel. Soms is een hartkatheterisatie nodig. Vaak gebruikt de arts een slokdarmecho om te bepalen of de hartklep gerepareerd of vervangen moet worden.

Ross-operatie bij kinderen

De zieke aortaklep wordt bij opgroeiende kinderen bijna niet meer vervangen door een kunstklep. In plaats daarvan wordt vaak een  Ross-operatie uitgevoerd. De Ross-operatie wordt bijna alleen uitgevoerd bij kinderen met een aangeboren hartafwijking.

Bij de Ross-operatie wordt de pulmonalisklep (de klep tussen de rechterhartkamer en de longslagader) naar de aorta verplaatst en pulmonalisklep vervangen door een donorklep.

Voordelen:

• de klep kan meegroeien (dit gebeurt niet altijd)
    • er zijn geen antistollingsmiddelen nodig bij het kind

Risico's zijn:

• ontstaan van een vernauwing in de pulmonalisklep
    • de pulmonalisklep gaat lekken

Een kind met aortaklepinsufficiëntie kan gewoon meedoen met leeftijdgenootjes, maar is soms iets sneller moe.

TikkieRing

Tikkies zijn stoere bedels voor kinderen met een hartafwijking. Bij ieder onderzoek en elke behandeling krijgt je kind een passende Tikkie voor aan de TikkieRing.

Meer over de TikkieRing

Leven met een kunstklep (volwassenen)

Als een patiënt een kunstklep heeft gekregen, moet hij de rest van zijn leven antistollingsmedicijnen gebruiken. De patiënt loopt een verhoogd risico op endocarditis, een infectie aan de binnenkant van het hart. Om dit te voorkomen moeten patiënten vooraf antibiotica gebruiken bij bepaalde chirurgische ingrepen en bij sommige behandelingen aan het gebit of het tandvlees.

Na een klepoperatie is de kans groot dat de (nieuwe) aortaklep toch nog een beetje blijft lekken. Dit is niet erg, een nieuwe operatie is bijna nooit nodig.

Stel je vraag aan de Infolijn

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van activiteiten en het werk van de Hartstichting. Schrijf je in voor de maandelijkse nieuwsbrief Hartslag Online. We gebruiken je e-mailadres alleen voor deze nieuwsbrief en je kunt je op elk moment afmelden. Lees meer in de privacyverklaring.

Meer over aangeboren hartafwijkingen

Kris Krokodil

Nieuw: sterrenbedel voor TikkieRing van overleden kind

Onderzoek naar aangeboren hartafwijkingen