Hartklepaandoening

Bij een hartklepaandoening is een hartklep vernauwd of lekt de klep. Daardoor passeert er minder bloed door de hartklep. Of stroomt een deel van het bloed weer terug het hart in. Het hart moet dan harder werken om voldoende bloed rond te pompen.

Wat is een hartklepaandoening?

De hartkleppen zorgen ervoor dat het bloed in de goede richting door het hart stroomt. De hartkleppen kunnen zelf niet samentrekken. Ze openen en sluiten zich door drukverschillen in de bloedstroom. Die ontstaan door het samentrekken van het hart.

De meeste klepafwijkingen komen voor in de linkerharthelft. Hier wordt het bloed met grote kracht door het lichaam gepompt. Er staat een grotere druk op de kleppen dan aan de rechterkant.

4 hartkleppen

Het hart bevat 4 hartkleppen, die het bloed de goede kant op laten stromen:

• aortaklep: tussen de linkerhartkamer en aorta
  • mitralisklep: tussen de linkerhartkamer en -boezem
  • pulmonalisklep: tussen de rechterhartkamer en longslagader
  • tricuspidalisklep: tussen de rechterhartkamer en -boezem

> Meer over de bouw en werking van het hart

Oorzaken hartklepaandoening

Problemen met de hartkleppen kunnen ontstaan door:

• verkalking van de klepbladen van de hartklep. Hierdoor wordt de opening nauwer
  • vergroeiing van de klepbladen
  • beschadiging, verslapping of uitrekking van de klepbladen

Hartklepafwijkingen kunnen aangeboren zijn of ontstaan door ziekte of ouderdom.

Aangeboren hartklepaandoening

De afwijking (of de aanleg hiervoor) is bij de geboorte aanwezig. Klachten kunnen direct na de geboorte optreden, maar ook pas veel later. De klepbladen zijn met elkaar vergroeid of ze zijn te groot of te klein.

Hartklepaandoening na ziekte

Hartkleppen zijn gevoelig voor ziekten, zoals acuut reuma en bacteriële infecties. De klep raakt beschadigd of krijgt littekens. Daardoor gaan de klepdelen aan elkaar kleven. De klep vernauwt of gaat lekken. Ook een hartinfarct kan een beschadiging aan een klep veroorzaken.

Slijtage en verkalking hartklep

Ouderdom is de belangrijkste oorzaak van een hartklepaandoening. De kleppen kunnen verkalken (sclerose). Ze  worden dan harder en stugger. Hierdoor ontstaat een vernauwing of lekkage. Als een hartklep niet goed werkt, moet het hart harder pompen. Daardoor kan schade aan het hart ontstaan. Op den duur kan dit leiden tot hartfalen.

Symptomen hartklepaandoening

Als de hartkleppen niet goed sluiten of opengaan, kunnen er klachten ontstaan. Een lichte vernauwing of lekkage van een hartklep geeft weinig klachten. Klachten nemen toe als de aandoening ernstiger wordt. Symptomen die voorkomen bij hartklepaandoeningen zijn:

• kortademigheid
  • opgezette voeten
  • pijn op de borst
  • onregelmatige hartslag
  • moeheid
  • duizeligheid bij inspanning

Diagnose stellen

Een hartruisje is vaak een eerste teken dat er iets mis is met de hartkleppen. Vervolgonderzoek bij de cardioloog kan dan een hartklepafwijking aantonen. Standaard onderzoeken om een hartklepaandoening te onderzoeken zijn:

Behandeling hartkleppen

Er zijn meerdere behandelingen mogelijk als je hartklep niet goed functioneert. De hartklep wordt vervangen of gerepareerd. De cardioloog adviseert welke ingreep in jouw geval het meest geschikt is.

> Meer over de behandelingen

Jacqueline

“Al 4 keer een nieuwe hartklep en ook nog een pacemaker.”

Lees mijn verhaal

Risico op endocarditis

Na een hartklepoperatie heeft iemand meer kans op bacteriële endocarditis. Dit is een infectie aan de binnenwand van het hart en de hartkleppen. Soms moet de patiënt daarom uit voorzorg antibiotica gebruiken. Bijvoorbeeld voor sommige medische ingrepen, verwondingen of tandheelkundige behandelingen.

> Meer over endocarditis

Onderzoek naar hartkleppen

De Hartstichting steekt al jaren veel geld in de behandeling van hartklepaandoeningen. Prof. dr. Carlijn Bouten werkt met haar onderzoeksteam aan een hartklep van lichaamseigen materiaal. Vooral voor kinderen is zo’n klep een vooruitgang. De klep groeit mee met het hart. Het is de bedoeling dat deze kleppen een leven lang meegaan.

Meer over onderzoek

Stel je vraag aan de Infolijn

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met de Infolijn via het groene balkje (zijkant)

Nieuwsbrief Hartstichting

Meld je aan en ontvang het laatste nieuws over onderzoek en de activiteiten van de Hartstichting.

Schrijf je in

Lees meer over hartklepaandoening

Aortaklepstenose

Aortaklepinsufficiëntie