Hartstichting.nl wordt geladen

"We willen alle belangrijke onderdelen van het hart weer als nieuw laten werken: de hartspier, hartkleppen en bloedvaten."

Hartspier repareren

"Bij veel hartziekten zijn de hartspiercellen afgestorven, of ze functioneren niet meer goed. Denk bijvoorbeeld aan een hartinfarct. We willen de hartspiercellen die nog wel goed zijn opnieuw laten delen. Zodat een nieuw stuk hartspier ontstaat en de hartspier weer sterker gaat kloppen."

Cellen aan- en uitzetten

"We kunnen al veel, maar staan ook nog voor een aantal grote uitdagingen. We kunnen bijvoorbeeld hartspiercellen al stimuleren om zich te delen, maar de cellen moeten zich niet ongeremd gaan delen.  Want dan loop je risico op een tumor, net als bij kanker. We proberen de celdeling op het goede moment aan te zetten, maar ook weer op tijd uit te zetten."

Drie onderzoekers kijken naar hart buiten het lichaam

Fijne omgeving bouwen

"Een andere uitdaging is het maken van de perfecte omgeving voor de hartspiercellen. In zieke harten is de gezonde omgeving vaak vervangen door littekenweefsel. We zoeken naar manieren om de directe omgeving van hartspiercellen te verbeteren, zodat de cellen goed werken en bijdragen een gezonde pompkracht van het hart."

Mal voor hartklep en bloedvat

"We werken ook aan vervanging van hartkleppen en bloedvaten. We maken een soort mal van zacht plastic, dat binnen een jaar afbreekt. In dat jaar vervangt het lichaam het plastic door lichaamseigen materiaal. Je hebt uiteindelijk dan weer een volledig gezonde nieuwe hartklep of bloedvat."

Voordeel van hart buiten lichaam

"Als we willen sleutelen aan het hart, is het verstandig om dat buiten het lichaam te doen. We kunnen zo heel snel en makkelijk zien wat het effect is van een behandeling. Bovendien is het heel veilig: de behandeling heeft geen invloed op de rest van je lichaam. Een voordeel is dat we zo ook donorharten kunnen verbeteren. Uiteindelijk willen we de behandelingen zo goed en veilig maken, dat we ze ook kunnen toepassen terwijl je hart gewoon nog in je lichaam zit."

Hart buiten het lichaam

Zonder medicijnen verder leven

"Het ultieme doel is dat we het hart van de patiënt volledig en blijvend kunnen herstellen. Zodat de patiënt daarna geen medicijnen meer nodig heeft en verder kan met zijn of haar leven."

Samen kom je verder

"Ik ben heel enthousiast over de samenwerking tussen artsen en vakmensen met technische kennis. In het team zitten bijvoorbeeld experts op het gebied van de hartspier, zoals prof. Marie José Goumans van het LUMC in Leiden, maar ook artsen, zoals vaatchirurg Barend Mees van het MUMC in Maastricht. Juist door die samenwerking kom je verder."

Meedenken patiënten waardevol

"Het is ook enorm inspirerend dat patiënten meedenken. Dat versnelt het onderzoek en de toepassing van de resultaten. Patiënten vertellen wat zij prettig vinden, en wat niet. We houden daar rekening mee, zodat we echt iets maken waar patiënten blij mee zijn."

Wil jij ook jouw verhaal delen?

De Hartstichting is altijd op zoek naar mensen die hun verhaal willen vertellen. We kijken graag of we jouw verhaal kunnen delen. Bijvoorbeeld op onze website, social media of in een nieuwsbrief.
Een koppel wandelt door een park