Innovatief onderzoek naar het genezen van harten

Met steun van de Hartstichting is een groot hartonderzoek gestart. Het doel is om harten volledig en blijvend te genezen. Wetenschappers onderzoeken hoe ze een hart kunnen herstellen buiten het lichaam van de patiënt.

Hart repareren buiten het lichaam

Veel hart- en vaatziekten leiden tot blijvende schade aan het hart. Volledig herstel is nog niet mogelijk. De pompkracht gaat steeds meer achteruit. Dit heet hartfalen.

Wetenschappers werken aan een baanbrekende nieuwe aanpak van dit probleem. Ze ontwikkelen een herstelbehandeling van het hart, buíten het lichaam. De hartonderzoekers werken samen met wetenschappers die hetzelfde soort onderzoek doen, bijvoorbeeld om de nieren of alvleesklier te genezen.

Geen bijwerkingen voor andere organen

​"Een voordeel is dat je grote hoeveelheden medicijnen kunt geven, zonder bijwerkingen in de rest van het lichaam," vertelt onderzoeksleider Pieter Doevendans van het UMC Utrecht. "Ook kun je er gewoon heel goed bij, en je ziet snel welk effect een behandeling heeft."

Onze droom

Sneller resultaat voor patiënten

In het onderzoek naar het genezen van harten werken wetenschappers, bedrijven en patiënten nauw met elkaar samen. Dit versnelt het onderzoek en zorgt ervoor dat resultaten zo snel mogelijk leiden tot behandelingen die patiënten echt beter maken.

Nieuwe aanpak en samenwerking

De coördinatie van dit onderzoek is in handen van instituut RegMed XB. Elk jaar beoordelen patiënten en internationale wetenschappers de voortgang. Ze bekijken of het onderzoeksteam op goede weg is en wat zinvolle vervolgstappen zijn. RegMed XB ziet erop toe dat de resultaten zo snel mogelijk leiden tot behandelingen die patiënten echt beter maken.

De overheid investeert via ‘Health~Holland’ in dit onderzoek. Ook de Hartstichting investeert in dit onderzoek.