Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen. De gegevens die we verwerken tijdens je bezoek bevatten informatie over je gezondheid. Daarom hebben we toestemming nodig.

Meer over privacy en voorwaarden

Erfelijkheid

Erfelijkheid speelt een rol bij verschillende hart- en vaatziekten. Van een aantal hart- en vaatziekten is bekend dat erfelijke aanleg een rol speelt.

Wanneer erfelijkheid

Erfelijkheid speelt mogelijk een rol wanneer meerdere familieleden voor hun 65e levensjaar te maken krijgen met een hart- of vaatziekte. Wees alert als je vader, moeder, broer of zus op jonge leeftijd een hartaandoening kreeg. Bespreek dan met de huisarts of erfelijkheidsonderzoek nodig is.

Wat is erfelijkheid

Het menselijk lichaam is opgebouwd uit een heleboel cellen. In de kernen van alle cellen liggen de chromosomen. Deze bevatten onze erfelijke eigenschappen, ons DNA. DNA ziet eruit als een touwladder. Een stukje DNA heet een gen. Elk gen is verantwoordelijk voor een erfelijke eigenschap. DNA is een soort lange keten waarop de genen netjes achter elkaar gerangschikt liggen. Genen bepalen niet alleen de kleur van ogen of haar, maar spelen ook een rol bij de aanleg voor bepaalde aandoeningen.

Mutaties van genen

Tijdens de bevruchting wordt bepaald welke erfelijke eigenschappen iemand erft van zijn ouders. Een gen draagt de erfelijke eigenschappen. Een gen kan defect zijn en zo de aanleg van een ziekte bepalen. Zo’n defect in een gen noemen we een mutatie. Mutaties treden van nature op, maar ze kunnen ook worden opgewekt door radioactieve straling, schadelijke stoffen en soms door medicijnen. De mutaties kunnen van ouder op kind worden doorgegeven, maar niet alle mutaties veroorzaken erfelijke aandoeningen. En een erfelijke aanleg voor een aandoening betekent niet altijd dat iemand de ziekte ook daadwerkelijk krijgt.

Erfelijke hart- en vaatziekten

Van een aantal hart- en vaatziekten is bekend dat erfelijke aanleg een rol speelt. Dit geldt bijvoorbeeld voor:

Hartritmestoornissen die erfelijk kunnen zijn:

Prof. dr. Arthur Wilde, cardioloog

“We hebben al honderden families opgespoord met gevaarlijke ritmestoornissen.”

Lees het verhaal

Risicofactoren en erfelijke aanleg

In sommige families komt slagaderverkalking relatief vaak voor. Erfelijkheid speelt hierbij een rol, maar is nooit de enige oorzaak. Risicofactoren die slagaderverkalking bevorderen kunnen ook een rol spelen, zoals hoge bloeddruk, overgewicht of hoog cholesterol. Hiervoor kunnen mensen ook erfelijke aanleg hebben.

Hoge bloeddruk

Lang niet altijd is de oorzaak van hoge bloeddruk bekend. Wel zien we dat hoge bloeddruk in sommige families vaker voorkomt. Erfelijke aanleg of risicofactoren in de familie spelen dan een rol.

> Meer over hoge bloeddruk

Overgewicht

Meestal is overgewicht het gevolg van je leefstijl: te veel eten en in verhouding te weinig beweging. Toch kan overgewicht ook veroorzaakt worden door erfelijke aanleg. Door veranderingen in het DNA gaat het lichaam dan anders om met voedingsstoffen. Hierdoor kan overgewicht ontstaan.

> Meer over overgewicht

Hoog cholesterol

Erfelijk hoog cholesterol is een verzamelnaam voor een aantal erfelijke aandoeningen die de vetstofwisseling verstoren. Familiaire hypercholesterolemie (FH) is de meest bekende aandoening. FH komt voor bij ongeveer 1 op de 250 mensen.

> Meer over hoog cholesterol

Erfelijkheidsonderzoek

Erfelijkheidsonderzoek is belangrijk als binnen de familie veel hart- en vaatziekten voorkomen. Wees extra alert:

• als familieleden op jeugdige leeftijd (jonger dan 40 jaar) plotseling zijn overleden
    • als vader, moeder, broer of zus voor het 65e levensjaar een hart- of vaatziekte krijgt

DNA-onderzoek

Voor een aantal erfelijke hart- en vaatziekten is een DNA-test ontwikkeld. Voor het onderzoek worden een paar buisjes bloed afgenomen. Uit het bloed wordt DNA gehaald. De laborant kijkt of er afwijkingen te zien zijn in de genen die betrokken zijn bij de erfelijke hart- of vaatziekte.

De cardioloog of huisarts vraagt het DNA-onderzoek aan. Het onderzoek vindt plaats op de afdeling Klinische Genetica van 1 van de 8 academische ziekenhuizen in Nederland.

Vroege opsporing

Voor familieleden is het van belang om te weten of de aandoening erfelijk is. Als precies bekend is welk stukje van het DNA afwijkt, is dit ook bij familieleden snel op te sporen. Op die manier kan de behandeling bij hen al op vroege leeftijd starten.

Preventie en behandeling

Erfelijke hart- en vaatziekten zijn tot nu toe niet te genezen, omdat het nog niet goed mogelijk is om DNA te herstellen. Wel zijn preventieve, soms levensreddende behandelingen mogelijk. De behandeling kan bestaan uit medicijnen. Bij erfelijke ritmestoornissen wordt soms een pacemaker of ICD geplaatst. Een gezonde leefstijl kan het ontstaan van de ziekte soms wel vertragen of zelfs voorkomen.

Onderzoek naar erfelijkheid

De aanleg voor hart- en vaatziekten moet eerder herkend worden. Voordat mensen onnodig overlijden, onherstelbare schade oplopen of chronisch ziek worden. De Hartstichting financiert onderzoek naar het opsporen van erfelijke factoren en afwijkingen.

Meer over onderzoek

Lees meer over erfelijkheid

Erfelijke hartziekten eerder opsporen

Winnaars Dance Dance Dance schenken € 100.000,- aan Hartstichting