Rookvrije generatie

De Hartstichting is initiatiefnemer van de Rookvrije Generatie. Deze beweging wil ervoor zorgen dat kinderen beschermd zijn tegen tabaksrook en niet worden verleid om te gaan roken. We stimuleren daarom:

• dat kinderen een goed voorbeeld krijgen
  • dat de omgeving waarin kinderen spelen of sporten rookvrij is.

Stop de verheerlijking

In de nieuwste campagne van de Rookvrije Generatie roepen regisseur Tim Oliehoek, presentator Dieuwertje Blok, fotograaf William Rutten en andere BN’ers op om roken niet meer te verheerlijken op tv, in series, magazines en videoclips.

Gezondheidsfondsen voor Rookvrij

Gezondheidsfondsen voor Rookvrij (voorheen Alliantie Nederland Rookvrij) is een samenwerking tussen Hartstichting, KWF Kankerbestrijding en het Longfonds.

Samen nemen we het initiatief om:

• de omgeving waarin kinderen opgroeien rookvrij te maken
  • rokers te motiveren om te stoppen
  • de overheid aan te zetten tot maatregelen om roken minder normaal en aantrekkelijk te maken

Wist je dat?

• Gevaren meeroken

Meeroken is schadelijk. Dit geldt voor zowel het inademen van tabaksrook binnenshuis als rook in de buitenlucht. Alles telt mee, er is geen veilig niveau van blootstelling aan tabaksrook. Meerokende kinderen hebben grotere kans om verslaafd te raken aan nicotine. Ze hebben ook een hoger risico op allerlei aandoeningen. Moeders die roken tijdens de zwangerschap hebben een grotere kans op complicaties tijdens de zwangerschap. Ook is het risico op wiegendood vergroot als tijdens en na de zwangerschap wordt gerookt.

• Zien roken doet roken

Kinderen zien nog vaak volwassenen die roken. Daarom lijkt het normaal gedrag. Zien roken, doet roken. Kinderen overzien de gevolgen van roken niet. Ze vinden het stoer en beseffen niet dat stoppen met roken echt moeilijk is. In een rookvrije omgeving komen kinderen niet in de verleiding om te gaan roken. Ook wordt meeroken voorkomen. We beschermen kinderen door te zorgen dat ze rookvrij opgroeien.

Feiten over roken

• Iedere week raken honderden kinderen verslaafd aan roken.​​ Kinderen zijn extra gevoelig voor verslaving: hoe jonger je begint met roken, hoe lastiger het is om te stoppen
  • 23% van de volwassen Nederlanders rookt
  • Er sterven per jaar 20.000 Nederlanders aan de gevolgen van roken en enkele duizenden door meeroken.

Stoppen met roken

Na stoppen met roken neemt het risico op ziektes als hart- en vaatziekten snel af. 80% van alle rokers in Nederland wil graag stoppen met roken. Stoptober creëert jaarlijks een moment ìn oktober om met iedereen die wil te stoppen met roken. De Hartstichting steunt Stoptober. Rook jij nog? Doe mee met Stoptober. Met de positieve aanpak en de handige app gaat het je lukken!

Hulp nodig bij het stoppen?

Download of bestel onze brochure over stoppen met roken.
stoppen met roken