Hartstichting.nl wordt geladen

Bereken je BMI

Een vader geeft gezond voedsel aan zijn dochter

Wat is BMI?

De BMI geeft  bij de meeste mensen aan hoe gezond je lichaamsgewicht is in verhouding tot je lengte. De berekening is wat minder geschikt voor hele lange of hele kleine mensen. Bij hen is deze namelijk minder precies. De BMI is ook minder geschikt voor: 

  • gespierde mensen
  • mensen van Aziatische afkomst
  • leeftijden boven 70 jaar
  • mensen die zwanger zijn of borstvoeding geven 

De BMI is niet geschikt om de vetverdeling te bepalen. Meet daarom ook je buikomvang. Buikvet geeft namelijk een hoger risico op hart- en vaatziekten dan vet op bijvoorbeeld de heupen en benen. 

Gespierde mensen

Doe je veel aan krachttraining? Dan weeg je vaak meer. Spiermassa weegt namelijk zwaarder dan vetmassa. Hierdoor is de BMI-berekening minder betrouwbaar. In dit geval is het goed om je buikomvang te berekenen.

Mensen van Aziatische afkomst

Voor mensen met een Aziatische afkomst gelden andere afkapwaardes van de BMI. Zij hebben een andere vetverdeling. De volgende waardes zijn van toepassing:

BMI-grenzen Aziatische afkomst (19-69 jaar)
Grens Wat betekent dit?
Lager dan 18.5 Ondergewicht
18.5 - 23 Gezond gewicht
23 - 27.5 Overgewicht
27.5 en hoger Obesitas

 

Leeftijden boven 70 jaar

Er zijn geen officiële BMI afkapwaarden voor mensen van 70 jaar en ouder. Het lijkt er op dat de BMI bij hen iets hoger mag zijn, voordat het risico op hart- en vaatziekten toeneemt. In de praktijk houdt men voor een 70-plusser een BMI tussen de 22 en 28 aan voor gezond gewicht. Deze waardes zijn verwerkt in de BMI-meter op deze pagina.

Wat is een gezonde BMI?

Of je een gezonde BMI hebt hangt af van jouw leeftijd. Hieronder vind je de BMI grenzen voor volwassenen ouder dan 18 jaar.

  • BMI grenzen volwassenen

    19 - 69 jaar

    BMI grenzen Wat betekent dit?
    Lager dan 18.5 Ondergewicht
    18.5 - 25 Gezond gewicht
    25 - 30  Overgewicht
    30 en hoger Obesitas

     

  • BMI grenzen ouderen

    Vanaf 70 jaar

    BMI grenzen Wat betekent dit?
    Lager dan 22 Ondergewicht
    22 - 28 Gezond gewicht
    28 - 30 Overgewicht
    30 en hoger Obesitas

Waarom is een gezonde BMI belangrijk?

Overgewicht kan bijdragen aan het ontstaan van hart- en vaatziekten. Ook gaat overgewicht vaak gepaard met een hoog cholesterol, hoge bloeddruk en diabetes. Deze factoren verhogen het risico op hart- en vaatziekten.

Wat kan ik doen om een gezonde BMI te behouden?

Om een gezond BMI te behouden is het belangrijk om een gebalanceerd dieet te volgen volgens de Schijf van Vijf. Ook draagt voldoende beweging bij aan een gezond BMI.

Voedingsadvies om een gezonde BMI te onderhouden

Eet voldoende fruit, groenten, volle granen, gezonde (onverzadigde) vetten en magere eiwitten. Vermijd bewerkte voedingsmiddelen, verzadigde vetten en suikerhoudende dranken.

Hoe kan ik zelf mijn BMI berekenen?

Bereken je BMI door je gewicht in kilo’s te delen door het kwadraat van je lichaamslengte in meters.

Voorbeeld
Stel je weegt 70 kilo en je bent 1,80 meter lang. Dan bereken je jouw BMI als volgt:

70 kilo / (1,80 x 1,80) = 21,6

Stel je vraag aan onze voorlichters

  • Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag