Hoge bloeddruk en diabetes

Hoge bloeddruk in de zwangerschap en zwangerschapsdiabetes zijn meestal tijdelijk. Na de zwangerschap is je bloeddruk en glucosegehalte vaak weer normaal. Toch moet je daarna extra alert blijven. Er komen steeds meer aanwijzingen uit onderzoek dat dit je risico op hart- en vaatziekten op latere leeftijd verhoogt.

Zwangerschapsdiabetes

Ongeveer 4 op de 100 zwangere vrouwen krijgt zwangerschapsdiabetes. Meestal gaat het meteen na de bevalling weer over. De helft van deze vrouwen krijgt echter binnen 10 jaar na de zwangerschap diabetes type 2. Diabetes verhoogt je kans op hart- en vaatziekten.

• Wat is zwangerschapsdiabetes?

Normaal zorgt het hormoon insuline ervoor dat het suikergehalte in je bloed goed is. Tijdens de zwangerschap maakt het lichaam andere hormonen aan dan normaal. Door die hormonen reageert je lichaam tijdelijk minder goed op insuline. Bij een normale zwangerschap lost het lichaam dit zelf op door extra insuline aan te maken. Bij vrouwen met zwangerschapsdiabetes gaat dat niet helemaal goed. Daardoor blijft er te veel suiker in het bloed zitten.

Lees meer over diabetes

Problemen met de bloeddruk tijdens de zwangerschap

Vrouwen die tijdens een zwangerschap een hoge bloeddruk hebben gehad, hebben een grotere kans om later in hun leven opnieuw een hoge bloeddruk te krijgen. Hoge bloeddruk is een risicofactor voor hart- en vaatziekten. Hoe ernstiger de ziekte tijdens de zwangerschap, hoe groter het risico. Is de bloeddruk al vroeg in de de zwangerschap verhoogd en heb je hier nooit eerder last van gehad? Dan noemen we dit zwangerschapshypertensie.

Soms treedt de hoge bloeddruk pas in de tweede helft van de zwangerschap op. Als dit samengaat met andere klachten, kan dit pre-eclampsie of het HELLP-syndroom zijn. Beide aandoeningen worden ook wel zwangerschapsvergiftiging genoemd.

• Wat is pre-eclampsie?

Pre-eclampsie ontstaat in de tweede helft van de zwangerschap. Bij pre-eclampsie heb je een hoge bloeddruk en je verliest eiwit in de urine. Dit komt omdat je nieren tijdelijk minder goed werken. De ernst van pre-eclampsie wisselt sterk. Sommige vrouwen hebben lange tijd weinig of geen klachten, anderen worden in korte tijd ernstig ziek. Bij een ernstige vorm (eclampsie) ontstaan stuipen.

• Wat is het HELLP-syndroom

Het HELLP-syndroom ontstaat net zoals pre-eclampsie in de tweede helft van de zwangerschap. Sommige vrouwen hebben al te maken gehad met pre-eclampsie, en krijgen daarna het HELLP-syndroom. Anderen krijgen dit zonder dat ze eerder klachten hadden. Het kan ook plotseling optreden tijdens of na de bevalling.

Bij het HELLP-syndroom heb je een hoge bloeddruk en werkt je lever minder goed. Door een tekort aan bloedplaatjes is je bloedstolling ontregeld. Verder houd je vocht vast en kun je eiwit verliezen via de urine. Maar dit hoeft niet altijd.

Vrouwen met het HELLP-syndroom voelen zich meestal erg ziek. De klachten zijn wisselend. Het ene uur kun je je goed voelen en het andere uur heel ziek.

Regelmatig meten

Als je zwangerschapshypertensie, pre-eclampsie of HELLP-syndroom hebt gehad, is het goed om zelf extra alert te zijn.

Zelf je bloeddruk meten

Na een hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap is het goed om regelmatig je bloeddruk te meten. Koop bijvoorbeeld zelf een bloeddrukmeter en meet je bloeddruk thuis.

Vrouw meet thuis de bloeddruk

Je waarden in de gaten houden na je 40e

De Hartstichting adviseert om vanaf je 40e je risicofactoren in de gaten te houden. Meet bijvoorbeeld zelf regelmatig je bloeddruk. Of maak een afspraak bij je huisarts, en laat dan ook je cholesterol en bloedsuiker meten.

Voor vrouwen die zwangerschapsproblemen hebben gehad is het extra belangrijk om de waarden te (laten) controleren. Je huisarts schrijft dan indien nodig medicijnen voor en geeft leefstijltips.

Blijf op de hoogte

Ontvang maandelijks onze nieuwsberichten in jouw mailbox.
Een vrouw gebruikt haar laptop

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)