Hartstichting.nl wordt geladen

Wat is een hartinfarct?

Bij een hartinfarct (of hartaanval) krijgt het hart niet genoeg bloed en zuurstof. Normaal krijgt het hart bloed en zuurstof van speciale slagaders. Dit zijn de kransslagaders die rond het hart lopen. Bij een hartinfarct zit een kransslagader dicht door slagaderverkalking. Het hart krijgt niet genoeg bloed en zuurstof en werkt daardoor minder goed.

Snel handelen is belangrijk

Het deel van het hart achter het afgesloten bloedvat raakt beschadigd. Op die plek ontstaat een litteken. Dit deel van het hart werkt niet meer actief mee. Hoe eerder het bloedvat weer open is, hoe minder kans op blijvende schade.

Bijdragen aan onderzoek naar hartinfarcten?

Loop dan mee tijdens de collecteweek van de Hartstichting van 7 t/m 13 april. Als collectant loop je 2 uurtjes in je eigen buurt met een collectebus. Jouw bijdrage kan het verschil maken!
Twee vrouwen collecteren voor de Hartstichting

Klachten hartinfarct

Een drukkende pijn op de borst is het meest duidelijke signaal bij een hartinfarct. Het voelt alsof iemand een band om je borst snoert. Bij een hartinfarct gaat dit gevoel niet over. De pijn duurt ook in rust langer dan 5 minuten en gaat vaak samen met:

• uitstralende pijn naar linkerschouder of linkerarm
  • zweten, misselijkheid, braken
  • bleek of grauw zien
  • kortademigheid, niet goed kunnen ademen

Bel direct 112 als deze klachten ook in rust langer duren dan 5 minuten.

Minder vaak voorkomende klachten van een hartinfarct zijn:

• pijn tussen de schouderbladen
  • pijn in de rechterschouder of rechterarm
  • pijn in de nek
  • kaakpijn
  • duizeligheid of flauwvallen
  • hartkloppingen

Deze klachten komen vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Ouderen hebben soms geen pijn op de borst, maar zijn vooral kortademig en vermoeid.

Veelgestelde vragen over hartinfarct

• Kun je een hartinfarct aan voelen komen?

Vaak lijkt een hartinfarct opeens te ontstaan. Maar meestal zijn er al eerder vernauwingen in de bloedvaten rond het hart te zien. Je kan ook al langer klachten hebben. Soms gaat aan een hartinfarct een periode van pijn op de borst vooraf. Dit heet angina pectoris.

• Wat is een stil infarct?

Een stil infarct is een hartinfarct dat niet is herkend. Je hebt geen klachten gehad. Of de klachten waren minder duidelijk. Het is vaker een kleiner infarct. Een stil infarct is wel een echt infarct. Daarom is dit ook achteraf te zien op een hartfilmpje (ECG).

• Zijn er verschillen tussen mannen en vrouwen?

Hartinfarcten komen voor bij vrouwen en bij mannen. Er zijn wel een paar verschillen:

• Hartinfarcten komen vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Ongeveer 2 keer zoveel mannen als vrouwen krijgen een hartinfarct.
    • Vrouwen die overlijden aan een hartinfarct zijn gemiddeld 7 jaar ouder dan mannen.
    • Mannen en vrouwen kunnen beiden een hartinfarct zonder ernstige vernauwingen krijgen. Bij vrouwen gaat het bij een groter deel van de hartinfarcten om zo’n hartinfarct zonder vernauwingen.

Er zijn ook andere verschillen tussen mannen en vrouwen. Zo hebben vrouwen bijvoorbeeld iets vaker problemen in de kleine bloedvaatjes van het hart.

Vrouwen én mannen hebben als meest voorkomende klacht pijn op de borst. Vrouwen hebben vaker de klachten die minder vaak voorkomen. Maar ook mannen hebben deze, dus blijf ook als man alert!

• Wat is het verschil tussen een hartinfarct en een hartaanval?

Een hartinfarct wordt ook wel hartaanval genoemd.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag