Wanneer naar de huisarts?

Gaan de hartkloppingen binnen enkele minuten over en heb je verder geen klachten? Dan hoef je je geen zorgen te maken. Heb je regelmatig last van hartkloppingen zonder duidelijke oorzaak? Vraag dan of je huisarts je hartritme controleert. De huisarts hoort snel of het gewone hartkloppingen zijn of dat verder onderzoek nodig is.

Wanneer moet ik direct contact opnemen met mijn huisarts?

Neem direct contact op met de huisarts als je naast hartkloppingen ook nog andere klachten hebt, zoals:

• pijn op de borst
  • kortademigheid of benauwdheid
  • duizeligheid of flauwvallen
  • misselijkheid, zweten of bleek zien

Wat zijn de symptomen van hartkloppingen?

Hartkloppingen voelen voor iedereen verschillend. Het hart kan snel of onregelmatig kloppen of bonst erg. Sommige mensen voelen hartkloppingen in hun borst, anderen voelen ze in de keel of hals.

Hartkloppingen kunnen een onaangenaam gevoel geven. Maar het hart kan ook snel of onregelmatig kloppen zonder dat je het merkt. Wanneer het voelt alsof je hart soms een slag overslaat noem je dit hartoverslagen.

Mogelijke oorzaak van hartkloppingen

Hartkloppingen zijn meestal een normale reactie van het lichaam op bepaalde prikkels. Ze kunnen bijvoorbeeld ontstaan door:

• sporten
  • stress en emoties
  • hormonen (bij vrouwen rondom de overgang)
  • producten met cafeïne (koffie, thee, cola, energiedrankjes en chocola)
  • een zware maaltijd
  • roken
  • alcohol en drugs (vooral XTC en cocaïne)
  • verblijf in de bergen

Sommige mensen voelen hun hart duidelijker kloppen als ze rustig liggen, vooral op de linkerzij. Ook dat is normaal. In rust is er weinig afleiding en valt de hartslag meer op.

• Medische oorzaken

Over het algemeen zijn hartkloppingen onschuldig, maar soms zijn ze het gevolg van een onderliggende aandoening. Ook sommige medicijnen kunnen hartkloppingen als bijwerking hebben. Bijvoorbeeld van medicijnen die de luchtweg verwijden bij astma of COPD.

Hartkloppingen komen bijvoorbeeld voor bij:

• een schildklieraandoening
    • hartaandoeningen of bijvoorbeeld na een ingreep aan het hart
    • hoge bloeddruk
    • bloedarmoede
    • koorts
    • paniekstoornis
    • hyperventilatie
  • Hartkloppingen en de overgang

In de overgang komen hartkloppingen vaker voor. Deze zijn meestal onschuldig. Maar ze kunnen wel vervelend zijn of vaak voorkomen. Overleg dan met de huisarts.

Onderzoek bij de huisarts

De huisarts zoekt naar de oorzaak van de hartkloppingen: heeft het te maken met je voeding, medicijnen of stress? Soms maakt de huisarts een hartfilmpje. Het kan zijn dat je op dat moment geen klachten hebt. De huisarts kan dan voorstellen om je hartritme bij inspanning te meten. Of je krijgt een apparaatje om een aantal weken thuis je hartritme te meten.

Tip! Houd een tijdje een dagboek bij. Schrijf op wanneer je hartkloppingen hebt, hoe lang ze duren en wat je toen deed. Had je veel stress of hevige emoties? Wat had je kort daarvoor gegeten of gedronken?

Behandeling

Als de hartkloppingen komen door een andere aandoening, dan moet deze meestal behandeld worden. Maar meestal zijn ze onschuldig en is behandeling niet nodig. Je hart werkt dan goed, maar reageert alleen op bepaalde omstandigheden. Houd je veel last van de hartkloppingen? Overleg dan met je huisarts of medicijnen nodig zijn.

Wat je zelf kunt doen

Heb je veel last van hartkloppingen? Ontdek of deze maatregelen helpen:

• minder koffie
  • minder alcohol
  • ​stoppen met roken

Merk dat je vaak hartkloppingen hebt, zoek dan naar afleiding of manieren om je te ontspannen:

• onderneem iets dat je tot rust brengt
  • doe ontspanningsoefeningen, meditatie of yoga
  • ga lekker wandelen, sporten of bewegen

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)