1. Tuinieren

Fleurige bloesembomen, krokussen en hyacinten; geniet jij ook zo van de natuur in de lente? Tijd om je tuin of balkon in groei en bloei te zetten en tegelijkertijd wat te bewegen. Vul je plantenbakken met vrolijke bloeiers, leg een kruidentuintje aan, wied onkruid en snoei de struiken. Ook gras maaien – liefst met een handgrasmaaier – is een goede work-out. En met je harde werk, doe je jezelf ook nog eens een groene oase cadeau: win-win.

2. Fitness in het park

Geen zin om te zweten in een drukke sportschool? In veel parken staan tegenwoordig outdoor fitnesstoestellen voor algemeen gebruik. Scheelt je weer een duur abonnement. Neem als uitgangspunt 3 setjes van 12 herhalingen per toestel. Is het te makkelijk? Dan maak je de oefening zwaarder of doe je meer herhalingen. Is de oefening te moeilijk? Dan maak je hem lichter of herhaal je hem minder vaak.

Een man doet een oefening op een fitnesstoestel in een park.

3. Power walking

Zeg vaarwel tegen slenteren en zet de pas erin met een powerwalksessie! Een normaal wandeltempo is zo'n 5 kilometer per uur. Bij powerwalken stap je stevig door, en ligt het tempo tussen de 6 en 9 kilometer per uur. Hierdoor werk je echt aan je conditie en je spieropbouw. Let er wel op dat je goede schoenen aanschaft, die flexibel zijn en een verende zool hebben.

Tips voor een goede looptechniek:

• Loop rechtop en kijk vooruit;
  • Ontspan je schouders, trek je buik in en span je billen aan;
  • Beweeg je armen van voren naar achteren. Hoe sneller je dit doet, hoe harder je loopt;
  • Wikkel je voeten goed af .

Wil je weten of je het juiste tempo hebt? Praat dan met je wandelmaatje. Als dit lukt zonder naar adem te happen, dan is je tempo goed.

4. Bootcamp

Heb je zin in een stevige uitdaging én wil je er wel wat voor betalen? Geef je dan op voor een bootcamptraining.  Hierbij sport je onder begeleiding van een trainer op je eigen niveau. Een bootcamptraining bestaat uit afwisselende oefeningen waarmee je werkt aan je conditie en spierkracht. Afhankelijk van je woonplaats sport je op het strand of in de duinen of in een stadspark of bos. De trainer maakt gebruik van bankjes in het park, traptreden of het mulle zand.

Een groep mannen doet onder begeleiding van een trainer squats in een bosrijke omgeving.

5. Vliegeren

Vliegeren is een leuke manier om een (winderige) lentedag door te brengen. Kies een plek waar je lekker veel wind en ruimte hebt, zoals het strand.

Voor beginnende vliegeraars zijn simpele vliegers met één lijn geschikt. Heb je al wat ervaring? Probeer dan een vlieger met twee lijnen.

Vliegeren voor gevorderden

Als je meer uitdaging wilt, is powerkiten misschien wat voor jou. Op het strand kun je een cursus volgen. Een powerkite is een hele sterke vlieger. Daarmee kun je je laten voorttrekken over het strand (flyboarden) of de zee (kitesurfen).

Hoek tot Helder

Kun je al goed kitesurfen? Doe dan mee met Hoek tot Helder. Met deze iconische kitesurftocht langs de Noordzee wordt jaarlijks veel geld opgehaald voor de Hartstichting. Alléén voor de echte dare devils.