Bovendruk van 210

“Mijn bovendruk gaf 210 aan, veel te hoog. Te bedenken dat 120/80 of lager een ideale bloeddruk is. De aanwezige medewerkers van de Hartstichting adviseerden mij om meteen diezelfde dag contact op te nemen met de huisarts. Mijn bloeddruk werd een aantal keer opnieuw gemeten. Hij zakte langzaam naar 168. In de week erna heeft de huisarts mijn bloeddruk nog een aantal keer gemeten. Na die week was het nog wel verhoogd, maar niet meer zorgwekkend.”

Hoge bloeddruk tijdens zwangerschap

“Tijdens mijn zwangerschappen was mijn bloeddruk ook te hoog. Bij mijn laatste kind, de vierde, bleef mijn bloeddruk maar stijgen. Ik moest worden opgenomen in het ziekenhuis en mijn dochter is twee weken eerder gehaald. Ze vonden het te gevaarlijk worden. Ook na de zwangerschap bleef mijn bloeddruk te hoog. Ik kreeg medicijnen, die heb ik een paar jaar geslikt. Toen mocht ik gaan afbouwen.”

“Dat is nu zo’n 4 jaar geleden. De eerste weken nadat ik met de medicijnen was gestopt, checkte ik m’n bloeddruk nog, de waardes waren goed. Daarna ben ik opgehouden met meten, ik voelde me prima. Natuurlijk ga je achteraf nadenken hoe het zover heeft kunnen komen.

Bloeddrukmeter

“Ik heb nu weer bloeddrukverlagers en ben meer op mijn leefstijl gaan letten. Dat deed ik al, maar toch ben ik op zoek gegaan naar aanpassingen in mijn voeding die beter zijn voor mijn bloeddruk. Met de bloeddrukmeter die ik van de Hartstichting kreeg, hou ik het nu heel goed in de gaten. En als het weer ernstig verhoogd is, meld ik me gelijk bij de huisarts. Verder is het zaak dat ik zo gezond mogelijk leef en voldoende momenten inbouw om te ontspannen.”

Suzanne zit aan tafel en meet haar eigen bloeddruk.

Krijg een bloeddrukmeter cadeau

Doneer maandelijks € 10 (of meer) en ontvang een gratis bloeddrukmeter!
Suzanne houdt een bloeddrukmeter vast

Gezonde leefstijl

“Nu had ik al een gezonde leefstijl, maar toch ben ik op zoek gegaan naar aanpassingen in mijn voedingspatroon die beter zijn voor mijn bloeddruk. Zo eet ik meer verse groenten en gebruik ik nog minder zout. Verder drink ik minder koffie en (nog) minder alcohol en juist meer water. Roken doe ik al twaalf jaar niet meer, daarvoor was ik een gezelschapsroker, dus rookte ik heel weinig.

Ik beweeg veel, doe bijna alles lopend, de boodschappen, de kinderen naar school brengen. En ik skeeler graag. Ontspanning krijg ik van een dagje wellness, even lekker op de bank met de kat op schoot en voldoende nachtrust.”

In de familie

“Zowel aan mijn vaders als mijn moeders kant zitten hart- en vaatproblemen. Mijn moeder heeft diabetes (suikerziekte) dat geeft een hoger risico op hartproblemen. De moeder van mijn moeder had ook diabetes, zij kreeg op 68-jarige leeftijd een hartstilstand en overleed daaraan. Mijn opa kreeg twee keer een beroerte. Na de tweede beroerte kon hij bijna niet meer praten. Door de jaren heen werd hij slechter en stierf hij.

Een gezonde moeder zijn

“Ook al is mijn bloeddruk nu redelijk onder controle, ik maak me wel zorgen. Zeker op stressvolle momenten. Kijk, een hoge bloeddruk geeft meer risico op een hartinfarct, tia of beroerte, daar ben ik bang voor. Mijn kinderen zijn m’n alles, ik wil niet dat zij hun moeder moeten missen. Of dat zij een zieke moeder hebben. Ik wil gezond oud worden. Daarom meet ik mijn bloeddruk nu zo regelmatig. Ik doe dat trouwens ook bij familie en vrienden. Eigenlijk zou iedereen een bloeddrukmeter in huis moeten hebben.”

Bijzondere opdracht, bijzondere actie

“Mijn ervaring maakt het nog specialer dat ik mag meehelpen aan deze actie van de Hartstichting waarbij mensen een gratis bloeddrukmeter kunnen aanvragen als zij donateur worden. Het heeft zo moeten zijn, het kan bijna geen toeval zijn. Ik ben dankbaar dat ik er op tijd achter ben gekomen en er dus iets aan kan doen. We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken…. meet jaarlijks je bloeddruk als je 40 jaar of ouder bent! Een eigen bloeddrukmeter maakt dat een stuk makkelijker.”

Campagnebeeld van de bloeddrukcampagne met Suzanne die een bloeddrukmeter toont.