40 jaar roken

“Ik begon met roken op mijn 20e. Een vriendin gaf me een pijp. Later heb ik ook sigaretten gerookt. Dat het slecht voor mijn gezondheid was, daar dacht ik niet over na.”

Het was natuurlijk wel een andere tijd, 40 jaar geleden. Mijn ouders rookten niet, mijn broers wel. Zij zijn vrij snel weer gestopt. Ik heb eerder wel geprobeerd te stoppen, maar meestal riep ik: 'Ik stop nooit, ik voel me goed.' Totdat de eerste gevolgen van het roken zich aandienden.”

Slechtere vaten dan leeftijdgenoten

“Mijn besluit om te stoppen kwam niet zomaar. Ik ben twee keer opgenomen geweest met pericarditis, een ontsteking aan het hartzakje. De laatste keer, na een scan van mijn hart, werd ik gebeld door de cardioloog.”

“De scan was gelukt, er was verder weinig te zien, maar ik had wel meer verkalkingen in mijn bloedvaten dan mijn leeftijdgenoten. En dus een verhoogd risico op een hartinfarct. Daar schrok ik van. Dat moment besloot ik te stoppen. Ik wil graag 90 worden.”

Man snoeit struik in zijn tuin

Goed voorbereid stoppen

“Deze keer zou het lukken, daar was ik zeker van. Ik heb mijn stoppoging heel goed voorbereid. Het besluit nam ik in november, de werkelijke stopdatum zette ik op 4 januari 2015. Ik maakte een afspraak met mijn huisarts. Zij heeft me goed begeleid. Aan mijn omgeving vertelde ik dat ik ging stoppen. Op 2e Kerstdag begon ik met medicatie. En ik kocht mijn laatste pijptabak. En toen was 4 januari daar.”

Moeilijke momenten

“Vooral de eerste dagen waren heftig. Verschillende keren kwam de paniek als een bliksemschicht binnen. Maar telkens verdween het weer. Na vijf dagen voelde ik voor het eerst in 40 jaar geen dwang meer om te roken. Maar ik was er nog lang niet. Langzaam kwamen de paniekaanvallen minder vaak. En dacht ik steeds minder aan roken.”

“Nu, zelfs na al die jaren, weet ik dat de angst voor terugval blijft bestaan. Maar ik heb absoluut geen spijt van het stoppen. Toen ik stopte was ik 59 en dacht ‘heeft het wel zin?’ Maar het heeft altijd zin. Ik voel me veel beter dan als ik had doorgerookt.”

Eenzaam proces

“Stoppen met roken is een eenzaam proces. Ik kreeg minimale steun uit mijn omgeving. Daar had ik eerlijk gezegd wel meer van verwacht. Vooral van rokers kreeg ik negatieve reacties. Terwijl je je juist heel kwetsbaar voelt en behoefte hebt aan positieve feedback. Gelukkig is mijn partner de grootste antiroker van de Benelux. Hij steunde me door er te zijn en mijn onmacht aan te horen.”

“Soms komt steun uit de hoek waar je die het minst verwacht. Ik heb veel gehad aan de informatie over roken van de Hartstichting. Hier staan goede tips om te stoppen met roken. Op moeilijke momenten las ik de stoppen-met-roken-folder soms wel drie keer door. Ik zocht een soort van kinderlijke bevestiging. Terwijl je het zelf natuurlijk ook wel weet.”

Man met schort roert in een pan aan het fornuis

Ik voel me vrijer en gezonder

“Nu ben ik blij dat ik gestopt ben. Ik voel me vrij, ben niet meer afhankelijk van roken. Ik kan in een restaurant zitten zonder naar buiten te hoeven. Op een luchthaven hoef ik niet als eerste op zoek naar de rokersruimte. Maar boven alles heb ik een gezonder lijf gekregen. Ik heb meer energie, ben minder kortademig. En ik heb wel eens gelezen dat na een jaar het verhoogde risico op een hartinfarct gehalveerd is, dat is enorme winst.”

Begin er niet aan

“Het is goed dat organisaties zoals de Hartstichting zich inzetten voor een rookvrije toekomst voor de jeugd. Jongeren moeten er gewoon niet aan beginnen. Het is zo beschadigend en moeilijk om te stoppen. Je hersenen worden er afhankelijk van. Het is goed dat daar nu veel meer aandacht voor is dan vroeger.”

“Toen mijn zoon ging roken, heb ik wel geprobeerd hem ervan af te houden, zeker. Maar als je zelf rookt, is dat veel lastiger. Je bent toch zijn voorbeeld.”

Man zet fiets op slot voor zijn huis

Een leuker leven

“Ik heb er inmiddels echt een hekel aan als mensen roken. Toch begrijp ik het ook als het mensen niet lukt. Maar probeer het in ieder geval. Tegen wie serieus wil stoppen zou ik zeggen: bereid het stoppen goed voor en schakel hulp in. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat het me zou lukken. Ik dacht dat ik door een hel zou gaan, maar het viel me mee. Stoppen met roken is echt te doen. En het leven wordt ook weer leuk zonder roken, misschien zelfs wel leuker.”

Wil jij ook jouw verhaal delen?

De Hartstichting is altijd op zoek naar mensen die hun verhaal willen vertellen. We kijken graag of we jouw verhaal kunnen delen. Bijvoorbeeld op onze website, social media of in een nieuwsbrief.
Een koppel wandelt door een park