Erfelijk hoog cholesterol

“Mijn vader kreeg al op zijn 28e zijn eerste hartinfarct. Hij overleed toen hij 36 was, veel te jong natuurlijk.”

“In die tijd werd net meer bekend over erfelijke aanleg voor hoog cholesterol, en onze hele familie is toen onderzocht. Door dit erfelijkheidsonderzoek weet ik al sinds mijn 11e dat ik een extreem hoog cholesterol heb. Ik heb Familiaire Hypercholesterolemie, ook wel FH genoemd.”

Bereken je hartleeftijd

Komt jouw hartleeftijd overeen met jouw echte leeftijd?
Rekenmachine

Al jong medicijnen

“Het is niet leuk om op zo'n jonge leeftijd te horen dat er iets mis is. Maar het grote voordeel is dat ze er wel heel vroeg bij waren met een behandeling.”

“Om hart- en vaatziekten  te voorkomen, moest ik al heel jong aan de medicijnen. In de loop der jaren heb ik veel verschillende soorten geslikt. Als kind moest ik 8 keer per dag een heel vies drankje innemen. Later waren dit gelukkig pillen waarvan je er maar 1 per dag hoeft te slikken.”

Hevige pijn

“Toen ik 27 was, kreeg ik tijdens een fietsvakantie hevige pijn in mijn arm en mijn borst. Na een paar honderd meter fietsen was ik al uitgeput.”

“Ik ging naar een lokale huisarts, en vertelde over de hartproblemen in de familie. De arts zei: ’Het kan je hart niet zijn, want je bent een vrouw’, en gaf me pijnstillers tegen spierpijn. Maar het ging echt niet, en we zijn eerder naar huis gegaan.”

Jannie zit op haar hurken en voert de kippen in het kippenhok.

Tweemaal dotteren

“Mijn eigen huisarts nam me wel serieus en stuurde me direct door naar de cardioloog. Uit onderzoek bleek dat twee bloedvaten in mijn hart dichtzaten, en ik ben gedotterd. Twee maanden later moest dat opnieuw, want een van de bloedvaten was alweer dichtgeslibd.”

Gezond eten

“Nu gaat het gelukkig goed. Ik ga nog wel regelmatig voor controle naar de cardioloog en internist. Mijn bloedvaten zijn niet optimaal, en soms ben ik kortademig. Ook moet ik opletten met eten, maar dat ben ik mijn leven lang al gewend. Bovendien zijn tegenwoordig allerlei producten beschikbaar met gezonde vetten, dus het is goed te doen.”

Ontwikkeling in behandeling

“Het is mooi om te zien dat de behandeling van hart- en vaatziekten steeds verder verbetert. Toen mijn vader een hartinfarct kreeg, kon hij nog niet gedotterd worden. Ik ben blij dat ik in een tijd leef waarin veel meer mogelijk is.”

Beter advies

“Wel vind ik dat de communicatie van artsen en verpleegkundigen over medicijnen en gezond leven beter kan. Het is niet voldoende om te zeggen dat je moet afvallen en medicijnen moet slikken. Als het simpel was, deden wel meer mensen het. Er valt veel winst te behalen als je mensen echt helpt om gezonder te leven en hun medicijnen trouw te slikken.”

Meedoen aan onderzoek

“Ik vind het fantastisch dat wetenschappers steeds wat nieuws ontdekken. Nu doe ik bijvoorbeeld mee aan een onderzoek naar nieuwe medicijnen die het cholesterol nog verder lijken te verlagen. Ik heb er alle vertrouwen in dat de volgende generaties nog beter af zijn dan ik. Het is fijn dat de Hartstichting ook blijft investeren in nieuw onderzoek op dit gebied."