Overgewicht

Mensen met overgewicht hebben een grotere kans op het ontwikkelen van diabetes, een hoog cholesterol en een hoge bloeddruk. Ook is de kans op hart- en vaatziekten vergroot. Een gezond gewicht is daarom belangrijk.

Overgewicht ontstaat als iemand meer calorieën binnenkrijgt dan hij verbruikt. Er bestaat erfelijke aanleg voor overgewicht. Maar ook dan komt overgewicht pas tot uiting bij de combinatie van te veel eten en te weinig bewegen.

Bereken uw BMI

De body Mass Index (BMI) is de verhouding tussen uw gewicht en lengte. Het is een maat om een indruk te krijgen of uw gewicht gezond is.

Met de BMI-meter van de Hartstichting berekent u snel uw BMI.

Bereken uw BMI

BMI-waarden en de adviezen

Heeft u uw BMI berekend? Bekijk dan hieronder de adviezen bij uw BMI-waarde.

BMI   Advies
< 18,5 Ondergewicht Ondergewicht kan een risico zijn voor de gezondheid zijn. Neem contact op met de huisarts, vooral als u veel gewicht verliest in korte tijd, zonder dat u weet hoe dit komt.
18,5-24,9 Gezond gewicht U heeft een gezond gewicht. Dit is belangrijk om hart- en vaatziekten te voorkomen. Probeer dit gewicht vast te houden.
25-29,9 Overgewicht U heeft een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Check ook uw buikomvang. Veel vet rond de buik vormt een extra risico. Door gezond te eten en meer te bewegen, verlaagt u uw risico.
30-34,9 Ernstig overgewicht (obesitas) U heeft een hoog risico op hart- en vaatziekten. Probeer uw gewicht te verlagen. Elke kilo minder telt. Door gezond te eten en meer te bewegen, verlaagt u uw risico. Vraag de huisarts om advies.
 > 35 Extreme obesitas U heeft een zeer hoog risico op hart- en vaatziekten. Probeer uw gewicht te verlagen. Elke kilo minder telt. Door gezond te eten en meer te bewegen, verlaagt u uw risico. Vraag de huisarts om advies.

BMI niet voor iedereen geschikt

De BMI is ooit bedacht als maat voor de bevolking en bedoeld voor mensen met een gemiddelde spier- en vetmassa. De uitkomst van de BMI is daarom minder geschikt voor mensen die:

• jonger zijn dan 2 jaar
  • ouder zijn dan 70 jaar
  • kleiner zijn dan 1.58 meter
  • langer zijn dan 1.90 meter
  • een grote spiermassa hebben (atletische bouw)
  • een andere lichaamsbouw hebben (bijv. Aziatische bouw)
  • zwanger zijn

BMI voor kinderen

Als kinderen ouder worden, worden ze eerst zwaarder voordat ze langer worden. Daarom is een BMI-berekening voor kinderen anders dan voor volwassenen. De BMI-meter van de Hartstichting laat per leeftijdsjaar zien wat een gezond gewicht is voor kinderen.

BMI voor ouderen

De BMI is geen goede maat voor mensen boven de 70 jaar. Bij het ouder worden verandert het lichaam. Mensen verliezen spier- en botmassa, terwijl het vetweefsel minder afneemt. Het vet verplaatst zich richting de buik. Dat is minder gunstig. Met deze veranderingen houdt de BMI geen rekening.

Ouderen krijgen als advies om op gewicht te blijven en voldoende te blijven bewegen. Zo blijft de spiermassa beter behouden.

Buikomvang meten

Bij overgewicht is het belangrijk te weten waar in het lichaam zich vet ophoopt. Bij mannen is dit vaker in de buikholte en bij vrouwen vaker rond de heupen. De buikomvang geeft een indruk van de hoeveelheid vet in de buikholte. Veel buikvet betekent een hoger risico op hart- en vaatziekten. Veel vet rond de heupen heeft hier niet of nauwelijks invloed op.

Meet uw buikomvang

Tips om af te vallen

Afvallen doet u door minder te eten en meer te bewegen. Lees de tips om af te vallen.

Tips om af te vallen

Deel via: