Stel direct je vraag
Naar content trash arrow-down-light menu paper stack arrow-left mail-bordered instagram linkedin youtube minus arrow-right heart-border share heart facebook twitter arrow-down stethoscope heartbeat link timer food smoke close briefcase plus question-mark mail sheet external scale search info whatsapp check aed 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 mannen niuews nieuwsbrief onderzoek overgewicht reanimeren recepten roken samenwerken phone sphere location play home

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

    Door op bewaar te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor de Gids. Als je de website verlaat, worden de gegevens verwijderd.

    Meer over privacy en voorwaarden.

    Mijn Gids?

    Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

    Afvallen door een goed eet- en beweegplan

    Afvallen door een goed eet- en beweegplan

    Afvallen door een goed eet- en beweegplan

    Wil je afvallen? Met een eet- en beweegplan gaat het makkelijker en houd je het langer vol. Begin met het op een rijtje zetten van je eet- en beweegpatroon op dit moment. Schrijf daarna op wat je wil veranderen aan dit patroon.

    Gezonder en minder eten is belangrijker dan streng lijnen. Kies bij voorkeur:

    • producten die weinig verzadigd vet of toegevoegde suikers bevatten
    • producten met voldoende vezels, zoals volkorenproducten
    • verse groenten en fruit

    Maak een eetplan

    Denk na over wat je nu eet op een dag. Stel een haalbaar doel en denk in kleine stappen. Een halve kilo per week afvallen is prima. Schrijf de antwoorden op deze vragen op:

    • Hoe ga ik mijn voeding aanpassen?
    • Wanneer begin ik?
    • Wat is mijn doel?
    • Ga ik dit samen met gezinsleden of een vriend(in) doen?
    • Zoek ik hulp van een diëtist?

    Handige tips

    Een aantal concrete tips die helpen om af te vallen:

    • Kies voor kleine aanpassingen in je dagelijkse voeding
    • Verklein je porties, bijvoorbeeld door minder brood, aardappelen, rijst of pasta te eten
    • Vergelijk de hoeveelheid calorieën, vet, eiwitten en koolhydraten op etiketten
    • Kies voor volkorenproducten voor een voller gevoel
    • Ga niet elke dag op de weegschaal staan, maar kies voor een vast moment in de week
    • Beloon jezelf als het goed gaat, dat stimuleert om door te gaan

    Hoeveel calorieën heb ik per dag nodig?

    Om af te vallen is het belangrijk minder calorieën binnen te krijgen. Door de volgende richtlijn aan te houden blijf je op gewicht:

    • 2500 kilocalorieën per dag voor mannen (30 -50 jaar)
    • 2000 kilocalorieën per dag voor vrouwen (30-50 jaar)

    Om af te vallen moet je 500 tot 1000 kilocalorieën minder binnenkrijgen.

    Bij een dieet met nog minder calorieën bestaat de kans dat:

    • je spiermassa afneemt in plaats van de vetmassa
    • je te weinig vitamines en mineralen binnenkrijgt
    • je het dieet minder lang volhoudt en weer terugvalt in je oude gewoonten (jojo-effect)

    > Meer over gezond eten

    Bereken jouw BMI

    Doe de test en bekijk of jij een gezond gewicht hebt.

    kg

    Hulp bij afvallen

    Lukt het je niet om zelf af te vallen of op gewicht te blijven? Dan kan een diëtist je helpen. Hij of zij geeft persoonlijke begeleiding en houdt in de gaten of je genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Zeker als je veel wil afvallen, bijvoorbeeld bijeen BMI boven de 30, kan professionele hulp zinvol zijn. 

    Tip! Check of de begeleiding van een diëtist wordt vergoed via je zorgverzekering en of je een verwijzing van je huisarts nodig hebt. 

    Maak een beweegplan

    Door te bewegen verbrand je calorieën. Het helpt ook om een dieet beter vol te houden en op gewicht te blijven. Schrijf de antwoorden op onderstaande vragen voor jezelf op:

    • Hoe kan ik meer bewegen?
    • Welke vorm van bewegen past bij mij?
    • Wanneer begin ik?
    • Wat is mijn doel?
    • Ga ik bij een vereniging of zoek ik iemand om samen mee te bewegen?
    • Zoek ik hulp van een diëtist, fysiotherapeut of sporttrainer?

    > Meer over bewegen

    Nieuwsbrief Gezond Online

    Wil je op de hoogte blijven van lekkere recepten en tips ontvangen voor een gezonde leefstijl? Schrijf je dan in voor de maandelijkse nieuwsbrief Gezond Online.

    Schrijf in

    Stel je vraag aan de Infolijn

    Lees meer over gezond eten en bewegen

    Bewegen op jouw manier

    Bewegen op jouw manier

    Recepten

    Recepten