Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

In het dagelijks leven merk je niets van een hoog cholesterolgehalte. Toch is het belangrijk om dit verhoogde cholesterol omlaag te brengen. Want een hoog cholesterolgehalte verhoogt je risico op hart- en vaatziekten. Gezond leven is de eerste stap.

Een hoog cholesterolgehalte is een van de risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Heb je daarnaast bijvoorbeeld ook overgewicht, een hoge bloeddruk of rook je? Dan is de kans op een hart- of vaatziekte groter. Met een gezonde leefstijl pak je al deze factoren aan. 

Wat kun je zelf doen

Tips om je cholesterolgehalte te verlagen met gezond leven:

  • gezond eten met zo min mogelijk verzadigde vetten
  • afvallen bij overgewicht: vooral buikvet verhoogt het cholesterolgehalte
  • voldoende bewegen: het liefst minimaal 2,5 uur per week
  • niet roken

Door voldoende te bewegen verlaag je het slechte LDL-cholesterol. Ook verhoog je zo het goede HDL-cholesterol. Roken verlaagt en beschadigt het goede HDL-cholesterol. Door te stoppen met roken herstelt het HDL zich weer.

Verlaag je cholesterol met de handige eet- en beweegtips uit onze gratis maandelijkse nieuwsbrief.

Schrijf je in

Gezond eten

Een gezonde voeding draagt bij aan een goede vetstofwisseling. Eet gevarieerd met veel groente, fruit en voedingsvezels. Gebruik weinig zout. En vervang verzadigde vetten door onverzadigde vetten. 

Verzadigd vet verhoogt het cholesterolgehalte in het bloed. Daarmee is het risico op hart- en vaatziekten hoger. Onverzadigd vet verlaagt juist het cholesterolgehalte in het bloed. Onverzadigd vet is dus beter dan verzadigd vet. Probeer daarom zoveel mogelijk verzadigd vet in de voeding door onverzadigd vet te vervangen. Bedenk wel dat vetten veel calorieën bevatten. Gebruik deze met mate.

> Meer over vetten

Cholesterolrijke voedingsmiddelen

In sommige voeding zit zelf al cholesterol. Bijvoorbeeld in eidooiers, vlees, vleeswaren, paling, garnalen, schelvislever en schelpdieren. Cholesterol in je voeding heeft minder invloed op het cholesterolgehalte dan verzadigde vetten. 

Invloed van koffie op cholesterolgehalte

Koffiebonen bevatten een vettige stof die het cholesterolgehalte kan verhogen. Wie gewoon filterkoffie zet, heeft daar geen last van. Bij filterkoffie blijft deze stof achter in het koffiefilter. 

Bij cafetièrekoffie, espressokoffie, Turkse koffie en kookkoffie komt deze stof wel in het kopje terecht. Gebruik deze methoden om koffie te zetten daarom niet dagelijks. Het cholesterolgehalte wordt niet beïnvloed door oploskoffie. Senseo-koffiefilters houden een groot deel van de vetdeeltjes tegen. Wel iets minder effectief dan een huishoudelijk filter. 

Wanneer je melk in de koffie gebruikt, gebruik dan bij voorkeur halfvolle (koffie)melk. Koffiecreamer bevat veel verzadigd vet.

Hulp bij gezond eten

Gezond gaan eten is niet iets tijdelijks. Het wordt een onderdeel van jouw gezonde leefstijl. Het kan verstandig zijn om je voeding te bespreken met een diëtist. Samen bekijk je wat de belangrijkste bronnen van verzadigd vet en voedingscholesterol in jouw voeding zijn. De diëtist geeft je ook tips voor meer gezonde vervangers.

> Meer over gezond eten

Vragen over cholesterol? 

  • Chat over jouw waarden met de Infolijn (ma t/m vrij van 8.30 - 16.30 uur)
  • Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)

Plantensterolen

Producten met plantensterolen kunnen het cholesterolgehalte verlagen. Plantensterolen zijn vetachtige stoffen in planten. De structuur lijkt heel erg op die van cholesterol. Ze verlagen de opname van cholesterol vanuit de darmen. Hierdoor wordt er meer cholesterol uitgescheiden via de ontlasting. Er komt minder cholesterol in het bloed terecht. Zo daalt het cholesterolgehalte in het bloed.

Effect

Als je dagelijks 1.5 tot 2.4 gram plantensterolen gebruik, kan je cholesterolgehalte in 3 weken 10% dalen. Meer dan 3 gram plantensterolen per dag wordt niet aanbevolen. Het cholesterolgehalte daalt er niet verder door.

Voor wie zijn plantensterolen bedoeld?

Alleen bij een verhoogd cholesterolgehalte zijn plantensterolen aan te bevelen. Bij een normaal cholesterolgehalte is het niet nodig om producten met plantensterolen te gebruiken.


Producten met plantensterolen zijn niet geschikt voor:
  • zwangere vrouwen
  • vrouwen die borstvoeding geven
  • kinderen onder de 5 jaar

Gebruik je cholesterolverlagende medicijnen? Overleg dan eerst met de huisarts voordat je producten met plantensterolen gaat gebruiken.

Totale effect van voeding

Door het aanpassen van je voeding kun je je cholesterolgehalte met ongeveer 10% verlagen. Gebruik je daarnaast producten met plantensterolen, dan kan dit nog eens met 10% extra dalen.

Voedingssupplementen

Van verschillende voedingssupplementen en andere producten wordt gezegd dat ze het cholesterolgehalte verlagen. Het cholesterolverlagende effect van deze middelen is vaak niet voldoende wetenschappelijk bewezen. De Hartstichting raadt dergelijke producten en supplementen over het algemeen niet aan.

Het gebruik van supplementen is niet altijd onschuldig. Sommige hebben namelijk invloed op de werking van medicijnen. Overleg daarom met je huisarts of apotheker voordat je supplementen gaat gebruiken.

Medicijnen

Soms is het aanpassen van de leefstijl niet voldoende om het cholesterol te verlagen. Dan kan de (huis)arts medicijnen voorschrijven. 

> Meer over cholesterolverlagende medicijnen

Jannie

“Al vanaf mijn 11e slik ik medicijnen voor een hoog cholesterol”

Lees mijn verhaal

Meer in de Gids Cholesterol
  • Oorzaken van hoog cholesterol

  • Risico's en gevolgen

  • Zelf je cholesterol verlagen

  • Medicijnen

;