Hartstocht: wandelen langs het strand of vanuit huis

20 september 2021
De Hartstocht: wandelen vanaf het Scheveningse strand of vanuit huis

In coronatijd hebben veel Nederlanders de wandelschoenen uit de kast getrokken. Elke dag een blokje om is immers goed voor je mentale en fysieke gezondheid. Wie de smaak te pakken heeft en een fikse wandeling wil maken, kan op zaterdag 2 oktober meedoen aan de Hartstocht. Zo ben je sportief bezig en kun je bijdragen aan oplossingen voor een gezond hart voor iedereen.

Bewegen vermindert het risico op hart- en vaatziekten. Elke dag rustig een half uurtje wandelen verlaagt je bloeddruk en verbetert de conditie van je hart en bloedvaten. Daarom organiseert de Hartstichting sinds 2017 (strand)wandeltochten.

Langs het strand of vanaf huis

​De Hartstocht van 2 oktober biedt wandelaars de keuze:

• Loop de strand- en duinroute vanaf Scheveningen langs de Zuid-Hollandse kust
  • Stippel zelf een route uit in de eigen buurt via de eRoutes app

Inschrijven kan nog t/m 30 september! Doe jij ook mee?

Geld voor onderzoek

Met de opbrengsten van de Hartstocht draagt de Hartstichting bij aan oplossingen om harten gezond te houden, snelle hulp te bieden als iedere minuut telt, hartproblemen eerder op te sporen en steeds beter te behandelen. Een gezond hart is immers niet vanzelfsprekend. In Nederland zijn 1,55 miljoen hartpatiënten. Daarom zijn nieuwe oplossingen om hart- en vaatziekten eerder te herkennen en te behandelen hard nodig.

Persoonlijke ervaringen

Veel deelnemers aan de Hartstocht wandelen mee omdat zijzelf te maken hebben (gehad) met hartproblemen. Dat geldt ook voor voormalig schaatskampioen Barbara de Loor, ambassadeur van de Hartstichting.

“Op een gegeven moment had ik de keus: of stoppen met topsport of een ingreep aan mijn hart. Ik ben blij dat ik dat gedaan heb, want anders had ik nooit wereldkampioen kunnen worden. Meedoen aan de Hartstocht betekent voor mij: met je neus in de wind wandelen voor een gezond hart.”

Barbara de Loor

"Natuurlijk wandel ik ook dit jaar weer mee met de Hartstocht!"

Lees het verhaal van Barbara

Gratis gezondheidscheck

Deelnemers van de Hartstocht krijgen van hoofdsponsor Becel ProActiv de mogelijkheid om gratis de Persoonlijke Gezondheidscheck van &niped te doen. Door het invullen van een gedetailleerde vragenlijst en een cholesteroltest krijgt de wandelaar inzicht in de risicofactoren voor zijn/haar gezondheid en ontvangt vervolgens een persoonlijke gezondheidsrapport, met adviezen om de gezondheid te verbeteren.

Hartstocht in het kort

• Datum: 2 oktober
  • Voor de strandtocht kun je kiezen uit 10, 20, 30 of 40 kilometer. Je start en finisht bij het Beach Stadium in Scheveningen.
  • Start jij jouw Hartstocht vanuit huis of een locatie naar keuze, dan bepaal je de afstand helemaal zelf.
Meer info & aanmelden

Ook interessant voor jou

Welk beweegtype ben jij?

Kom in actie voor de Hartstichting

Karim

Karim: “Geweldig om met kitesurfers zo'n prestatie neer te zetten!”