Elk jaar brengt Lusink op 26 november taart naar de brandweer. Zij redden elf jaar geleden zijn leven toen hij een hartstilstand kreeg. “Ik werkte in die tijd enorm hard. Als ik foto’s van mezelf terugzie uit die tijd voor mijn hartstilstand, zie ik dikke wallen en een wit koppie.” Als twaalfjarig jongetje rolde Lusink al in het familiebedrijf, een luxe herenmodeketen. Snel na zijn studie werd hij marketing director, in crisistijd notabene. “Ik werkte dag en nacht en stond continu onder stress. Ik denk dat dat de veroorzaker is geweest van mijn hartstilstand op jonge leeftijd.”

Twee centimeter

Lusink blikt terug op het moment dat voor hem alles veranderde: “Ik herinner me dat ik tijdens het sporten in het Vondelpark ineens een enorme druk op mijn borst voelde”, zegt hij. “Daarna werd alles zwart.” Zijn trainer reanimeerde hem terwijl de brandweer ter plaatse kwam met een AED die zijn hart weer op gang bracht. In het ziekenhuis blijkt al snel dat zijn linker kransslagader verstopt zat en hij krijgt een stent van twee centimeter.

'Dit kan iedereen overkomen'

Nu doet hij het rustiger aan, zegt hij. Na een intensieve periode als marketing director, koos hij voor de rol als brand director, waarin hij zich wat minder op de voorgrond begeeft. "Zo kan ik de grens tussen werk en privé beter beschermen", aldus Lusink. "Ook maak ik op gebied van leefstijl bewuste keuzes, dat deed ik eerst niet", lacht hij. “Sporten werkt daarbij ook stressverlagend", zegt de ondernemer enthousiast over zijn nieuwe leefstijl.

“Uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk het is om een AED in de buurt te hebben”, zegt hij. Het raakt hem: “Dankzij de AED in de buurt van het Vondelpark en alle mensen die toen te hulp zijn geschoten ben ik hier nog”, zegt hij zacht. Daarom wil hij zich nu inzetten voor de Hartstichting. Hij heeft ook al een missie bedacht: “Alle filialen van OGÉR en het hoofdkantoor hebben een AED hangen, want de zorg voor mijn werknemers en klanten die daar binnenkomen vind ik heel belangrijk”, zegt hij. “Ik weet als geen ander dat een hartstilstand iedereen kan overkomen, ook op het werk.” Hij hoopt dat meer bedrijven hetzelfde gaan doen.

Hart voor de Zaak

Lusink heeft zich daarom aangesloten bij Hart voor de Zaak, een initiatief van de Hartstichting om als bedrijf de stichting te steunen. Voor een jaarlijks bedrag steunt OGÉR baanbrekend onderzoek naar hart- en vaatziekten. “Bovendien krijg je als partner ook zorg op maat voor je werknemers. Zij kunnen hun (hart)gezondheid laten checken, hun bloeddruk laten meten en reanimatiecursussen doen. Hart voor de zaak dus, maar ook voor je collega’s, werknemers en klanten, want die zijn daar allemaal bij gebaat”, aldus Lusink. “Daarom hoop ik dat meer bedrijven zich aanmelden bij dit initiatief!”

Ook partner worden?

Wil je met jouw bedrijf maatschappelijke impact maken? Word dan Hart voor de Zaak partner. Zo steun je levensreddend onderzoek en geef je aandacht aan de hartgezondheid van jouw werknemers.
Man maakt een hartje met zijn handen

Bekijk de video

In een video legt Sander nog eens uit waarom OGÉR zich heeft aangesloten bij Hart voor de Zaak. En waarom andere bedrijven dat ook zouden moeten doen.