Gepensioneerd hoofddocent Politieke filosofie Sjaak Koenis aan de universiteit van Maastricht is het daar niet mee eens.  "We moeten ermee beginnen om mensen zelf verantwoordelijker te maken voor gedragsverandering", zo zei Koenis in debat met Snijder in het radioprogramma.

Maar alleen maar wijzen naar het individu heeft volgens Snijder helemaal geen zin. "Collectieve maatregelen, zoals in het preventieakkoord, zijn juist wél nodig om gedrag te veranderen. Met de beschuldigende vinger wijzen 'de roker moet het zelf maar oplossen', werkt niet. Het veranderen van de omgeving werkt wel. Daarom zeggen wij over roken: verhoog de prijzen en verlaag de beschikbaarheid. Als je verslaafd bent aan heroïne of cocaïne dan is er verslavingshulp. Wat let ons om daar ook voor roken naar te kijken?"

Luister of kijk hier de uitzending van Dit is de Dag terug:
screenshot dit is de dag