Sergio Vyent, bekend als maître van First Dates, sloeg de munt maandag in de voormalige bankkluis in Hotel Indigo in Den Haag, de vroegere vestiging van De Nederlandsche bank. Dat was niet alleen voor de Hartstichting, maar ook voor Sergio zelf een bijzonder moment. "De liefde kleeft aan mij, maar ik vind het ook belangrijk dat er blijvende aandacht is voor hart- en vaatziekten en vind dit een mooie manier om dat kenbaar te maken."

Burgerhulpverleners

Sergio heeft de eerste munt overhandigd aan Elles, die op haar achttiende een hartstilstand overleefde dankzij de snelle hulp van haar ouders. Elles sprak tijdens de muntslag een dankwoord uit: “Ik ben niet alleen dankbaar dat ik deze munt in ontvangst mag nemen, maar ook voor wat de Hartstichting in de afgelopen jaren voor mij en heel veel anderen heeft bereikt en betekend."

Elles neemt eerste jubileummunt 60 jaar hartstichting in ontvangst

Alles start met het hart

"We zijn de Koninklijke Nederlandse Munt dankbaar voor hun steun aan onze missie", zegt Hans Snijder, directeur van de Hartstichting. "Alles begint immers met het hart. Het is van groot belang dat iedereen de urgentie voelt om zijn of haar hart gezond te houden, zodat de Hartstichting zich kan blijven inzetten voor alle mensen met een hart- en vaataandoening, zodat zij snellere en betere behandelingen kunnen ontvangen."

“Toen ik een hartstilstand kreeg, werd ik gered door de aanwezigheid van een AED en de burgerhulpverleners die binnen minuten bij me waren. Dat is mede dankzij de Hartstichting, dus ik ben erg trots dat ik hier mag staan vandaag om te benadrukken hoe belangrijk ons hart is.”

Sergio Vyent laat de eerste jubileummunt van 60 jaar Hartstichting zien

Kijkje in de toekomst

Naast het opzetten van een landelijk netwerk voor reanimatie binnen 6 minuten bij een hartstilstand, heeft de Hartstichting in de afgelopen 60 jaar ook baanbrekend onderzoek gefinancierd om hart- en vaatziekten te voorkomen, eerder op te sporen en beter te behandelen.

Naast de muntslag werd op 29 januari ook vooruitgekeken naar de toekomst. Zo werd de Hart- en vaatagenda gepresenteerd met onderzoeken en onderwerpen waar de Hartstichting de komende jaren extra aandacht aan gaat besteden.