Ingrediënten

• 200 gram tomatenblokjes zonder zout
  • 1 teentje knoflook, geperst
  • 1 kleine ui, gesnipperd
  • gedroogde oregano of andere Italiaanse kruiden naar smaak
  • versgemalen zwarte peper naar smaak

Voor de topping:

• 1 rode paprika, in dunne reepjes gesneden
  • 1 gele paprika, in dunne reepjes gesneden
  • 1 courgette, in dunne plakjes gesneden
  • 1 rode ui, in dunne ringen gesneden
  • 150 gram champignons, in plakjes gesneden
  • 80 gram mozzarella (light), in plakjes gesneden
  • handvol verse basilicumblaadjes

Bereidingswijze

Maak het deeg

Verwarm eerst de oven voor op 200°C. Meng het volkorenmeel, de bloem en de gist in een grote kom. Voeg het lauwe water, de olijfolie en een snuf zout toe. Roer alles goed door elkaar tot een glad deeg ontstaat. Kneed het deeg daarna 5 minuten met je handen totdat het soepel en elastisch is. Bedek de kom met een vochtige doek. Laat het deeg op een warme plaats rijzen voor ongeveer 1 uur.

Bedek een bakplaat met bakpapier. Rol het gerezen deeg hierop uit tot een rechthoek van ongeveer 1 centimeter dik.

Beleg de pizza

Pureer de tomatenblokjes met de knoflook en ui tot een gladde saus. Voeg peper en oregano of andere Italiaanse kruiden naar smaak toe. Bestrijk het deeg met de tomatensaus.

Verdeel de gesneden paprika, courgette, rode ui, champignons en de mozzarella over de tomatensaus.

In de oven

Bak de volkoren plaatpizza voor 15 tot 20 minuten in de voorverwarmde oven. De plaatpizza is klaar als het deeg goudbruin en de kaas gesmolten is. Haal de plaatpizza uit de oven en laat het iets afkoelen. Snijd het daarna in stukken. Bestrooi de plaatpizza voor het serveren met verse basilicumblaadjes.