Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Bewegen voor patiënten

Bewegen voor patiënten

Bewegen voor patiënten

Ben je hart- of vaatpatiënt? Lees meer over de mogelijkheden om in beweging te blijven of te sporten onder deskundige begeleiding.

Meer bewegen kun je goed inpassen in je dagelijkse bezigheden. Voorbeelden:

  • neem de trap in plaats van de lift
  • doe een boodschap op de fiets of lopend
  • loop regelmatig een blokje om in je buurt

Heb je lange tijd weinig aan beweging gedaan? Begin dan niet ineens heel fanatiek met sporten. Dat kan gevaarlijk zijn. Bouw het langzaam op en zorg voor een goede warming up.

Langzaam opbouwen

Als je na een hartaandoening je conditie langzaam wilt opbouwen, kun je beginnen met rustig wandelen, fietsen of zwemmen. Als je geen klachten hebt, kun je langzaam meer inspannende activiteiten doen. Denk bijvoorbeeld aan sporten waar je makkelijk zelf je tempo bepaalt:

  • roeien
  • joggen
  • fitness

Welke sporten zijn minder geschikt voor hartpatiënten?

Minder geschikt voor hartpatiënten zijn de activiteiten waarbij de hartslag erg hoog oploopt en waarbij de spieren verzuren, zoals: 

  • voetbal
  • basketbal
  • zware kracht- of intervaltraining 

Heb je klachten, zoals vermoeidheid, duizeligheid, pijn op de borst of hartritmestoornissen? Dan zijn ook andere teamsporten niet zo geschikt.

Opletten bij gebruik antistolling Bij veel sporten is er kans op ongelukken door botsingen, uitglijden of vallen. Als je antistollingsmedicijnen gebruikt, kan dit sneller ernstige bloedingen geven of blauwe plekken.

Let op met fanatiek sporten

Bij sommige aandoeningen is het beter om niet tot het uiterste te gaan met sporten. Dit geldt bijvoorbeeld voor mensen: 

  • met boezemfibrilleren
  • met angina pectoris
  • met een lekkende of vernauwde hartklep
  • met een aneurysma 
  • die kort geleden een hartinfarct, bypassoperatie of dotter- en stentbehandeling hebben gehad

Twijfel je wat je wel of niet mag? Vraag dan advies aan een (sport)arts. 

Bij welke aandoeningen kun je beter niet sporten?

Bij bepaalde aandoeningen kan het advies zijn om (tijdelijk) niet te sporten, bijvoorbeeld bij:

  • sommige ritmestoornissen, vooral bij stoornissen in de hartkamers
  • hypertrofische cardiomyopathie (HCM)
  • ontstekingen, zoals endocarditis of myocarditis
  • instabiele angina pectoris

 

Sporten bij griep, koorts of hitte

Je kunt beter niet sporten als je koorts hebt of pas griep hebt gehad. Je lichaam heeft de energie nodig om beter te worden. Bovendien is er bij griep kans op ontsteking van de hartspier (myocarditis). Inspanning kan dan leiden tot gevaarlijke hartritmestoornissen. Bij een verkoudheid zonder koorts kun je wel sporten.

Let als sporter goed op met warmte, vooral als je eerder hartklachten hebt gehad.  Voldoende drinken is belangrijk. Tips voor drankjes tijdens sporten:

  • water met bevroren fruitblokjes
  • ​water met een takje munt en wat schijfjes citroen of sinaasappel
  • koude thee zonder suiker met citroensap 
 

Let op! Krijg je tijdens het sporten last van pijn op de borst, hartritmestoornissen of val je plotseling flauw? Stop dan onmiddellijk en neem contact op met een arts.

Deskundige begeleiding

De meeste patiënten hebben veel baat bij hartrevalidatie. Daarna kan sporten onder deskundige begeleiding helpen. Wil je na lange tijd weer starten met sporten en voel je je onzeker over wat je wel of niet kunt? Overleg dan met je arts of overweeg een sportmedisch onderzoek bij een sportarts.

Hartrevalidatie

Net na een hartinfarct, dotterbehandeling of hartoperatie kun je meedoen aan hartrevalidatie. Hier leer je onder deskundige begeleiding wat je hart nu aankan en welke sport het beste bij je past. 

> Meer over hartrevalidatie

Medisch sportadvies

Ben je hart- of vaatpatiënt? Overleg dan met je huisarts of cardioloog welke sport of beweegvorm het beste bij jou past. Je kunt ook een sportme­disch onderzoek laten doen bij een sportarts. Die kijkt of je hart de inspanning goed aankan en geeft advies. Zoek naar mogelijkheden in jouw buurt op www.sportzorg.nl

De beste beweegtips en gezonde recepten elke maand gratis in je mailbox.

Ja, graag!

Stel je vraag aan onze voorlichters

  • Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
  • Chat met een voorlichter