"Ik was bij een belangrijke presentatie van een bevriende gynaecoloog. Hij had mij 9 jaar eerder behandeld na een zwangerschapsvergiftiging. Precies op het moment dat hij de zaal vertelt over het verband tussen zwangerschapsproblemen en latere hartklachten, werd ik duizelig. Mijn linkerarm deed enorm veel pijn, alsof er een pijl door mijn schouder was geschoten. In mijn keel voelde ik een soort kramp."

Artsen herkenden de signalen niet

"Ik ging naar buiten voor wat frisdrank, misschien was mijn suikergehalte aan de lage kant. Maar daar voelde ik de energie uit me lopen en kon ik amper op mijn benen staan. Toen wist ik dat het foute boel was."

"Er kwamen artsen kijken, maar er ging bij hen geen belletje rinkelen. Ik zweette niet en ik was te helder. Pas toen ik maar zei dat de pijn uitstraalde naar mijn linkerkaak, belden ze 112. In het ziekenhuis hoorde ik dat ik op dat moment een hartinfarct had. Ik was er net op tijd bij, want een van mijn kransslagaders zat bijna helemaal dicht. Binnen anderhalf uur werd ik gedotterd."

Loes loopt in de wei achter een kudde schapen aan.

Problemen tijdens mijn zwangerschap

"Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik last van een heel hoge bloeddruk, zwangerschapsvergiftiging. Helaas werd mijn zoon te vroeg geboren en is toen overleden. Daarna kreeg ik twee gezonde dochters, maar die zwangerschappen verliepen ook niet vlekkeloos. Ik wist dat ik een risico liep op hartklachten vanwege die extreem hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap."

Al eerder met vage klachten naar de huisarts

"Mijn hartinfarct was achteraf niet heel onverwacht. In de jaren daarvoor had ik al vaker mijn huisarts bezocht vanwege vage klachten. Zo had ik tintelingen en pijn in mijn linkerarm en - hand, wat kan wijzen op hartklachten."

"Ik wees mijn huisarts op mijn risico door de hoge bloeddruk tijdens mijn zwangerschap. Hij controleerde mijn bloeddruk. Die was goed, dus niks aan de hand. Ik was nog te jong voor hartklachten. Daarna bleef ik klachten houden en opnieuw bezocht ik mijn arts, omdat ik bang was dat het mijn hart was. Maar hij wuifde mijn angst weg."

Meer kennis nodig

"Er is nog zoveel te ontdekken over hartklachten bij vrouwen die zwangerschapscomplicaties hebben gehad. Ik snap dat artsen nu nog te weinig middelen hebben om vrouwen zoals ik er op tijd uit te pikken. Maar ik stel me zo voor dat het in de toekomst beter te voorspellen is en deze vrouwen regelmatig een check krijgen bij de huisarts. Zo worden ze op tijd doorverwezen naar de cardioloog."

Loes knielt naast een van haar schapen in de weide.

Nu leef ik veel gezonder

"Waarom het mij overkwam? Goede vraag. Ik moet toegeven dat ik in de jaren ervoor veel stress had en best ongezond leefde. En ik had natuurlijk die problemen tijdens de zwangerschap. Daardoor overkwam het me misschien op zo’n jonge leeftijd."

"Net voor mijn infarct was ik al gestopt met roken en wilde meer gaan bewegen. Na mijn infarct ben ik daar nog bewuster mee aan de slag gegaan. Nu is het mijn tweede natuur geworden. Door mijn werk met honden en schapen beweeg ik veel en ben ik lekker buiten, zonder stress."

Bespreek je klachten met de huisarts

"Symptomen van een dreigend hartinfarct zijn bij vrouwen vaker minder duidelijk dan bij mannen. Artsen, maar ook vrouwen zelf herkennen de klachten daarom niet altijd."

"Het is ook wel zo dat vrouwen vaak te hard voor zichzelf zijn. Wij lopen niet voor ieder pijntje naar de dokter. En als je dan toch gaat en je wordt naar huis gestuurd, denk je al gauw dat je je aanstelt."

"Luister daarom altijd naar je lichaam en neem je klachten serieus. Ook als je nog jong bent en zeker als je zwangerschapscomplicaties hebt gehad. Ga bij twijfel naar je huisarts en maak gewoon een nieuwe afspraak als je het niet vertrouwt."