Jong talent

“Ik begon met fietsen op de weg. Mijn broers fietsten ook en ik wilde met hen meedoen. Ik bleek er goed in te zijn. Bij wedstrijden reed ik tegen jongens van mijn eigen leeftijd, terwijl het normaal was dat je als meisje met jongere jongens meereed. Maar dat vond ik oneerlijk. Ik won vaak. Ook later, bij het Nederlandse Kampioenschap voor meisjes ben ik een paar keer eerste geworden.”

Wielrennen op de baan

“Fietsen was mijn enige sport, ik vond andere dingen wel leuk, maar het fietsen slokte al mijn tijd op. Toen ik 20 was, ben ik overgestapt naar het baanwielrennen. Vooral het onderdeel keirin vind ik mooi. Het gaat daarin niet alleen om fietsen, maar ook om kracht en goed nadenken, tactisch rijden. In 2015 won ik tijdens de wereldkampioenschappen de zilveren medaille op dit onderdeel.”

Shanne lift een grote halter met zware gewichten vanuit gehurkte positie.

Voelde me niet goed op trainingskamp

“Daarna ging ik in de Verenigde Staten in Colorado op trainingskamp voor de Olympische Spelen 2016 in Rio. Daar ging het mis. In de ochtend won ik nog een wedstrijd en stond zelfs in de finale. Maar ik voelde me helemaal niet goed. Als sporter ben je gewend tot het uiterste te gaan, je hebt een hogere pijngrens. Eigenlijk wilde ik de finale ‘s avonds gewoon rijden. Maar het werd afgelast vanwege de regen. Achteraf is dat mijn geluk geweest.”

Niet te geloven dat ik een hartinfarct had gehad

“Die nacht had ik veel pijn, werd een paar keer wakker, had een raar gevoel in mijn linkerarm. Ik was aan het zweten, was misselijk. Hoewel ik zelf twijfelde, drong mijn coach aan om naar het ziekenhuis te gaan. Daar constateerden de artsen dat ik de vorige dag al een hartinfarct had gehad. Mijn kransslagader zat voor 99% dicht. Op dat moment kon ik het eerst niet geloven, het is zo onwerkelijk als je op je 24e een hartinfarct krijgt.”

Shanne zit op een fietsapparaat in de sportschool.

“Ik werd meteen gedotterd en kreeg een stent. Gelukkig mocht ik toen vrij snel weer naar Nederland, want ik wilde het liefst thuis zijn. De maanden erna voelde ik me niet veel beter, ik had het gevoel dat ik niet herstelde. Daarom ging ik opnieuw het medische traject in, kreeg scans en een MRI. Uiteindelijk bleek dat de stent weer grotendeels was dichtgeslibd. In het AMC ben ik opnieuw gedotterd.”

Herstellen en weer trainen

“Daarna kon ik pas echt revalideren. Ik moest me van de arts heel rustig houden, en daarom begon ik met een korte wandeling. Ik was in die tijd heel moe en sliep veel, voelde me soms net een oude oma. Maar ik wilde terugkomen. Op Papendal kreeg ik fysiotherapie en begon ik voorzichtig met krachttraining. Het was fijn dat dat daar kon, voor mij een bekende omgeving waar ik me thuis voel. Langzaam krabbelde ik op.”

Doorgaan met topsport

“Inmiddels heb ik geaccepteerd wat er gebeurd is, het is een deel van mij. Ik heb mezelf goed leren kennen. Mijn overtuiging is dat je mindset heel belangrijk is. Ik sta achter mijn keuze om topsporter te zijn. Ik wil laten zien dat je na een hartinfarct nog een goed leven kan leiden. Ga niet stilzitten, blijf actief en verleg je grenzen. Maar natuurlijk besef ik dat ik geluk heb dat ik nog op dit niveau kan fietsen.”

Mee naar Rio

“In het begin zag de medische staf het het somber in, maar na 4 maanden kreeg ik groen licht om weer volop te gaan trainen. Nu ik erop terugkijk is dat best snel, maar zo voelde het toen niet. Een paar keer werd ik teruggefloten door mijn lichaam, maar het ging steeds beter. Wat was ik blij toen ik hoorde dat ik mee mocht naar Rio! Weliswaar als reserve, maar toch. Het gaf mij het vertrouwen dat ik weer op een hoog niveau mee kon fietsen.”

Goud op de Olympische Spelen

Dat Shanne een echte topsportster is die niet opgeeft, bewijst ze op de volgende Olympische Spelen. Op 5 augustus 2021 verovert ze goud op de Olympische Spelen in Tokio. Wat een topprestatie!

Het zit in de familie

“Mijn familie heeft mij al die tijd heel goed gesteund, al zijn ze natuurlijk enorm geschrokken. Want ik ben niet de enige met hartproblemen in de familie. Mijn vader kreeg ook al heel jong een hartinfarct, op zijn 35e. Hij is ook gedotterd en heeft een bypassoperatie gehad. Mijn opa is overleden aan een hartstilstand. Aan mijn moeders kant zit hoog cholesterol in de familie.”

Shanne doet haar helm goed in haar Hartstichting-tenue.

Erfelijkheidsonderzoek nodig

“Ik vind het fijn om op deze manier iets te kunnen betekenen voor de Hartstichting, want dit goede doel ligt mij nauw aan het hart. Er kan nooit genoeg geld ingezameld worden om stappen te zetten in de medische wetenschap.”

“Met alles wat ik heb meegemaakt met mijn hart, wil ik graag bijdragen aan onderzoek. In mijn familie zijn er veel vragen over erfelijkheid. Waarom kreeg mijn vader bijvoorbeeld zo jong een infarct?  Het zou mooi zijn als door onderzoek een genetische afwijking veel eerder op te sporen is.”

Ambassadeur van de Hartstichting

“Sinds 2016 ben ik ambassadeur voor fietsevenementen van de Hartstichting. Toen stond ik op het Six Day Amsterdam wielerevent in Amsterdam. En verder gaf ik clinics fietsteams die voor de Hartstichting meededen aan de Ronde van Noord-Holland. Op de dag zelf stak ik de deelnemers een hart onder de riem.”

Shanne wijst lachend naar het Hartstichting-logo op haar tenue.