Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Roken verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Hoe meer en hoe langer je rookt, des te hoger het risico. Stoppen met roken heeft altijd zin.

Verhoogd risico hart- en vaatziekten

Door te roken heb je een hoger risico op een hartinfarct, hartfalen, beroerte of etalagebenen. Ook mensen die meeroken hebben een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Schadelijke stoffen in tabak

Stoffen in tabak zijn schadelijk voor het hart en de bloedvaten:

• nicotine verhoogt de hartslag en de bloeddruk
    • koolmonoxide verdringt zuurstof in het bloed
    • tabaksdeeltjes beschadigen de vaatwand sneller

Stoppen met roken

Stoppen met roken heeft altijd zin. Na het stoppen met roken neemt het risico op hart- en vaatziekten snel af. Een jaar na het stoppen met roken is de kans op een hartinfarct en angina pectoris (pijn op de borst) al de helft kleiner. En na 15 jaar heb je evenveel risico als iemand die nooit heeft gerookt.

> Meer over stoppen met roken

28 dagen stoppen

De Hartstichting steunt Stoptober. Doe mee aan Stoptober en stop 28 dagen met roken. Met hulp van andere stoppers en een handige app gaat het je lukken!

> Meedoen aan Stoptober

Stel je vraag aan de Infolijn

Lees meer over roken

Hartstichting blij met besluit Lidl om te stoppen met verkoop tabak