Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

In het dagelijks leven merk je niets van een hoog cholesterolgehalte. Een hoog cholesterol verhoogt je risico op hart- en vaatziekten. Door gezond te eten kun je je cholesterol verlagen.

Letten op vet

​Er zijn 2 soorten vetten: onverzadigd en verzadigd vet. Voor je cholesterol is het goed om weinig verzadigd vet te eten en relatief veel onverzadigd vet.

Goed om te onthouden: 

  • verzadigd vet is slecht
  • onverzadigd vet is goed

Verzadigd vet

Verzadigd vet is bij kamertemperatuur vaak hard. Het komt veel voor in dierlijke producten. Producten met veel verzadigd vet zijn: 

  • roomboter en margarine in een wikkel
  • volle melkproducten en kaas 
  • vet vlees, vleeswaren en worst
  • chocolade, koek en gebak
  • snacks, zoutjes en kaasstengels 

Waar zit veel onverzadigd vet in?

Producten met veel onverzadigd vet zijn:

  • vloeibare bakproducten en olie
  • ​noten
  • vette vis  

Vette vis

Vette vis bevat speciale onverzadigde vetten, de zogenaamde omega-3 vetzuren. Deze vetten zijn goed voor het cholesterolgehalte en vooral ook voor het hart. Eet daarom 1 keer per week vis. Kies bij voorkeur voor vette vis zoals zalm, sardines, haring of makreel. 

> Meer over vette vis

Wist je dat....

  • de meeste oliën veel onverzadigde vetzuren bevatten?
  • palm- en kokosolie veel verzadigd vet bevatten?

Let op! Onverzadigd vet is beter dan verzadigd vet, maar bevat ook veel calorieën. Eet daarom niet méér vet, maar vervang verzadigd vet door onverzadigd vet.

Cholesterol in je voeding

In eidooiers, (orgaan)vlees, paling, garnalen en schelpdieren zit van nature cholesterol. Dit voedingscholesterol heeft effect op je cholesterol, maar het is wel minder dan verzadigde vetten.

Koffie en cholesterol

Koffiebonen bevatten cafestol. Dit is een vettige stof die het LDL-cholesterol verhoogt. Goed om te weten: hoe beter de koffie is gefilterd, hoe minder cafestol erin zit.

Welke koffie kan ik het beste drinken?

De hoeveelheid cafestol verschilt per soort koffie: 

  • Weinig: filterkoffie met papieren filter, koffiepads, oploskoffie
    • niet meer dan 4 kopjes per dag
  • Matig: espresso, koffie gezet met percolator en koffie van cups
    • niet meer dan 2 tot 3 kopjes per dag
  • Veel: koffie met cafetière (doordruk-koffie of kookkoffie
    • drink deze koffie zo min mogelijk

Drink je koffie uit een automaat? Onderzoek of het een automaat is met:

  • vloeibaar concentraat van koffie of gevriesdroogd poeder: niet meer dan 4 kopjes per dag
  • ​een papieren filter: niet meer dan 4 kopjes per dag
  • een metalen of nylon filter: niet meer dan 2 tot 3 kopjes per dag

Weet je niet wat voor automaat het is? Drink dan niet meer dan 2 tot 3 kopjes per dag. Of vraag het na bij de leverancier. 


> Lees meer op de website van het Voedingscentrum

Verlaag je cholesterol met de handige eet- en beweegtips uit onze gratis maandelijkse nieuwsbrief.

Schrijf je in

Plantensterolen

Producten met plantensterolen kunnen het cholesterolgehalte verlagen. Plantensterolen zijn vetachtige stoffen in planten. De structuur lijkt heel erg op die van cholesterol. Ze verlagen de opname van cholesterol vanuit de darmen.

Wat is het effect?

  • Je kunt je cholesterolgehalte met ongeveer 10% verlagen door dagelijks 1,5-3 gram plantensterolen uit verrijkte voedingsmiddelen te gebruiken.
  • Meer dan 3 gram plantensterolen per dag wordt niet aanbevolen. Het cholesterolgehalte daalt er niet verder door.

Voor wie?

Gebruik plantensterolen als je een verhoogd cholesterolgehalte hebt. Bij een normaal cholesterol is het niet nodig om deze te gebruiken.

Wie kan beter geen plantensterolen gebruiken?

Producten met plantensterolen zijn niet geschikt voor:

  • zwangere vrouwen
  • vrouwen die borstvoeding geven
  • kinderen onder de 5 jaar

Gebruik je cholesterolverlagende medicijnen? Overleg dan eerst met de huisarts voordat je producten met plantensterolen gaat gebruiken.

Wist je dat...

  • je door het aanpassen van je voeding je je cholesterolgehalte met ongeveer 10% kunt verlagen? 
  • je door het gebruik van plantensterolen je cholesterol nog eens met 10% extra kunt verlagen?

Voedingssupplementen

Sommige voedingssupplementen of andere producten claimen dat ze het cholesterolgehalte verlagen. Het effect is vaak niet bewezen. Daarom raadt de Hartstichting ze niet aan. Gebruik je medicijnen? Overleg dan altijd met je huisarts, want soms kunnen dit soort producten hier invloed op hebben.

Vragen over hart- of vaatziekten?

Chat of bel met een voorlichter van de Infolijn

Contact Infolijn

Bewaard!

Je hebt deze pagina bewaard in Mijn Gids.

Mijn Gids

Bewaar deze pagina in Mijn Gids , zodat je 'm later terug kunt lezen of kunt delen.

Door op bewaar te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor de Gids. Als je de website verlaat, worden de gegevens verwijderd.

Meer over privacy en voorwaarden.