Statines

Er zijn verschillende medicijnen om het cholesterol te verlagen. Meestal krijg je een statine. Statines verlagen het cholesterolgehalte in het bloed. Dat komt omdat ze de aanmaak van cholesterol in de lever remmen. Statines verminderen effectief en veilig de kans op hart- en vaatziekten. Ze zijn goedkoper dan veel andere cholesterolverlagende medicijnen.

Effect statines

• Ze verlagen van het cholesterolgehalte met 25 tot 55%.
  • Ze verlagen het triglyceridengehalte met 10 tot 30%.
  • Ze vertragen het proces van slagaderverkalking.
  • Ze hebben een positieve invloed op de binnenwand van de slagaders.

Bijwerkingen

Veel mensen gebruiken statines. De meeste mensen kunnen deze medicijnen goed hebben. Mogelijke bijwerkingen zijn:

• maag- en darmklachten;
  • vermoeidheid;
  • hoofdpijn;
  • duizeligheid;
  • milde spierklachten.

De meeste bijwerkingen komen in het begin. Blijf je klachten houden? Bespreek dit dan met je arts.

Ernstige spierklachten zijn heel zeldzaam. De klachten zijn hevige spierpijn, krachtverlies, koorts, misselijkheid en overgeven. Neem bij deze klachten meteen contact op met je arts.

Statines mogen niet gebruikt worden als:

• je zwanger bent;
  • je borstvoeding geeft;
  • je lever minder goed werkt;
  • je een actieve leverziekte hebt.

Statines eerste keuze

Statines zijn de eerste keuze voor artsen. Meestal wordt eerst simvastatine voorgeschreven. Het kan dat het cholesterol hiermee niet genoeg daalt. In dit geval kan de arts een hogere dosering of een sterker werkende statine voorschrijven. Bijvoorbeeld atorvastatine of rosuvastatine. Soms werken zelfs verschillende soorten statines niet goed genoeg. Dan wordt er gekeken naar andere cholesterolverlagende medicijnen.

Andere cholesterolverlagende medicijnen

• Ezetimibe

Wanneer alleen een statine onvoldoende werkt, kan de arts daarnaast ook Ezetemibe voorschrijven. Ezetimibe is een cholesterolabsorptieremmer die het cholesterolgehalte in het bloed verlaagt. Een cholesterolabsorptieremmer remt de opname van cholesterol in de darm. Daardoor geeft de darm minder cholesterol af aan de lever.

• PCSK9-remmers

PCSK9-remmers, zoals Evolocumab en Alirocumab, zijn vrij nieuwe cholesterolverlagers. Ze verlagen het slechte LDL-cholesterol sterk met wel 50% of meer. Deze medicijnen worden 1 keer in de 2 tot 4 weken gegeven met een prik. Het zijn dure medicijnen. Je komt er alleen voor in aanmerking als:

• andere cholesterolverlagers niet goed helpen, en;
    • je een hoog risico op hart- en vaatziekten hebt.
  • Inclisiran (SiRNA)

Ook Inclisiran is een nieuw medicijn. Het is vergelijkbaar met een PCSK9-remmer. Het wordt 1 keer in de 6 maanden gegeven met een prik. Het verlaagt het cholesterol ongeveer evenveel als een PCSK9-remmer, maar het is minder duur. Inclisiran is wel duurder dan een statine of Ezetimibe. Het wordt alleen voorgeschreven en vergoed als:

• je een hoog risico op hart- en vaatziekten hebt, en;
    • je al een statine en ezetimibe gebruikt.

Inclisiran staat nog niet in de Nederlandse richtlijnen. Het is erg nieuw en de invloed op hart- en vaatziekten wordt nog onderzocht.

• Bempedoïnezuur

Bempedoïnezuur hoort bij de nieuwe generatie cholesterolverlagers. Bempedoïnezuur is een ATP-citraatlyase-remmer. Het verlaagt net als statines het cholesterol door de aanmaak van cholesterol in de lever te remmen. Dit medicijn wordt alleen voorgeschreven als:

• statines en Ezetimibe je cholesterol niet genoeg verlagen, en;
    • je niet in aanmerking komt voor een PCSK9-remmer.
  • Overige medicijnen

• Galzuurbindende harsen: onderbreken de kringloop van gal, een grondstof voor cholesterol.
    • Fibraten: verlagen vooral het  triglyceridengehalte.
    • Nicotinezuurderivaten: remmen de afbraak van vetten en hierdoor de aanmaak van cholesterol.

Hebben de medicijnen effect?

Je merkt er zelf niet veel van als je cholesterol daalt. Hiervoor moet je het cholesterolgehalte opnieuw laten testen. Dit is meestal binnen 3 maanden nadat je gestart bent met cholesterolverlagers.

• Kan mijn cholesterol te laag worden?

Er zijn geen aanwijzingen dat je cholesterol te laag kan worden. Over het algemeen geldt: hoe lager het cholesterolgehalte, hoe beter. Het verlagen van het cholesterol vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Een (heel) laag cholesterolgehalte heeft geen nadelen voor je gezondheid.

• Waarom krijg ik een statine terwijl mijn cholesterol niet te hoog is?

Je kunt cholesterolverlagers krijgen terwijl je cholesterol niet verhoogd is. Bijvoorbeeld als:

• je een hartinfarct hebt gehad;
    • je klachten van pijn op de borst hebt (angina pectoris);
    • je een TIA of beroerte hebt gehad.

De medicijnen zijn nodig, omdat ze de kans op een nieuwe hart- of vaatziekte verlagen. Ook hebben ze niet alleen een cholesterolverlagende werking. Ze beschermen ook de wand van de bloedvaten.

Als het nodig is, past de arts de medicijnen aan. Als je cholesterol goed is, wordt dit 1 keer per jaar gemeten. Wel moet je de medicijnen elke dag innemen. Als je hiermee stopt, neemt het cholesterolgehalte weer toe.

Let op! Stop nooit zelf met medicijnen. Overleg altijd met je arts of apotheker.

Meer weten over cholesterol?

Bekijk dan deze pagina. Hier lees je wat cholesterol is, welke soorten er zijn en wat je cholesterolwaarden betekenen.
Cholesterol meting

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)