Hartstichting.nl wordt geladen

Wat is het DASH-dieet?

Het DASH-dieet komt uit Amerika en is daar erg populair. Het werd al meerdere keren uitgeroepen tot beste dieet (US News).

Het DASH-dieet bestaat uit veel fruit, groenten en magere zuivel. Ook bestaat je voeding vooral uit volkoren producten, kip, vis en noten. Daarnaast is het advies om rood vlees, zoetwaren en suikerhoudende frisdranken te beperken. Het dieet sluit nauw aan bij de richtlijnen van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum.

Belangrijkste ingrediënten DASH-dieet

  • veel groente en fruit
  • volkoren producten 
  • peulvruchten
  • magere zuivel
  • vis
  • kip 
  • noten 
  • plantaardige olie
  • weinig verzadigde vetten
  • weinig suiker
  • weinig zout

3 soorten voeding vergelijken

In 4 weken vergeleken Amerikaanse onderzoekers 3 voedingspatronen:

  1. voeding met veel en weinig zout
  2. DASH-dieet met een een controledieet
  3. een combinatie: weinig zout/DASH-dieet met veel zout/controledieet
Zoutarm eten is belangrijk

DASH-dieet werkt

Het onderzoek toont aan dat het DASH-dieet werkt. Het beste effect wordt bereikt als je dit dieet met veel groenten, fruit en magere zuivel combineert met voeding waar weinig zout in zit. Zowel mensen met een licht verhoogde als een hoge bloeddruk hadden hier veel baat bij. Met dit dieet kunnen mensen met een hoge bloeddruk hetzelfde effect bereiken als met bloeddrukverlagende medicijnen.

  • Wat waren de effecten precies op de bloeddruk?

    Aan het onderzoek werkten ruim 400 Amerikanen mee. Ze waren gemiddeld 48 jaar oud en hadden een (licht) verhoogde bloeddruk. Zij gebruikten geen medicijnen.

    Van alle deelnemers werd van te voren de bloeddruk gemeten. Zo konden de onderzoekers het resultaat van de de 3 soorten voeding meten bij mensen met verschillende bloeddrukwaarden.

    Door minder zout te eten daalde de bovendruk:

    • met 3,2 mmHg bij de mensen met een licht verhoogde bloeddruk (120-130 mmHg)
    • ​met 7,0 mmHg bij mensen met een hoge bloeddruk (150-160 mmHg) 

    Bij het DASH-dieet daalde de bovendruk:

    • met 4,5 mmHg  bij de mensen met een licht verhoogde bloeddruk (120-130 mmHg)
    • met 10,6 mmHg bij mensen met een hoge bloeddruk (150-160 mmHg)

    Het combinatiedieet had het grootste effect. De bovendruk daalde:

    • met 5,3 mmHg bij mensen met een bloeddruk van 120 tot 130 mmHg
    • met 7,5 mmHg bij mensen met een bloeddruk van 130 tot 139 mmHg
    • met 9,7 mmHg bij mensen met een bloeddruk van 140 tot 149 mmHg
    • met 20,8 mmHg bij mensen met een bloeddruk tussen 150 tot 160 mmHg

    Bron: Juraschek SP, Miller ER, Weaver CM, Appel LJ. Effects of sodium reduction and the DASH diet in relation to baseline blood pressure. JACC 2017.

  • Wat waren andere effecten?

    Goed nieuws! Met het DASH-dieet gaat niet alleen je bloeddruk omlaag. Je valt er meestal ook van af.

gezonde salade

Minder zout eten

Het advies van de Hartstichting is om maximaal 6 gram zout per dag te eten. We krijgen nu zo'n 8,5 gram zout binnen. 

Als iedereen in Nederland 3 gram minder zout per dag zou eten, zijn er elk jaar 1.500 sterfgevallen en 6.000 nieuwe gevallen van hart- of vaatziekten te voorkomen. (Bron: RIVM/Hartstichting).

Blijf op de hoogte

Ontvang maandelijks nieuwsbrieven van de Hartstichting. Zo blijf je op de hoogte van het allerlaatste nieuws.
Een vrouw gebruikt haar laptop

Wist je dat...

  • 80% van het zout krijg je binnen via bewerkte voedingsmiddelen zoals brood, kaas en vleeswaren
  • 20% voeg je zelf toe

Stel je vraag aan onze voorlichters

  • Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag