Wist je dat...

• je lichaam maar 1 tot 3 gram zout per dag nodig heeft?
  • we in Nederland gemiddeld zo'n 8,5 gram zout per dag binnenkrijgen?
  • 80% van het zout in bewerkte producten zit zoals brood, vleeswaren, kaas, soepen in blik of pak, kant-en-klaarmaaltijden, pizza’s, sauzen en snacks?
  • 20% van het zout zelf toegevoegd wordt bij het koken en aan tafel?

De Hartstichting adviseert om maximaal 6 gram zout per dag te eten.

Weet jij hoeveel zout deze lunch bevat?

• 1 volkoren boterham met ham
  • 1 volkoren boterham met kaas
  • 1 volkoren boterham met eiersalade
  • 1 kopje groentesoep
Zoute lunch
  • Het antwoord vind je hier

Deze lunch bevat zo'n 4 gram zout. Wow! Dat is maar liefst twee derde van de aanbevolen hoeveelheid zout per dag!

Tip! Voeg zelf geen zout toe aan je lunch. Kies eens voor andere smaakmakers zoals kruiden en specerijen of citroensap.

Letten op zout in je lunch

Lees hieronder hoeveel zout jouw lunchproducten bevatten!

Brood

De laatste jaren doen fabrikanten hun best om minder zout toe te voegen aan brood. Toch bevatten veel broodsoorten nog best wel wat zout.

Brood (per snee of stuk):

• ​Knäckebröd: 0,12 gram
  • Brood (meergranen): 0,38 gram
  • Croissant : 0,51 gram
Brood

Tip! Als je zelf brood bakt bepaal je zelf hoeveel (of: hoe weinig) zout je toevoegt. Er is ook een broodsoort te koop met minder toegevoegd zout.

Kaas

Kaas bevat veel zout, omdat het bij de bereiding in een zoutbad wordt gelegd. Dit geldt voor jonge en oude kaas.

Kaas per 20 gram:

• Goudse oude kaas:  0,44 gram
  • ​Goudse jong belegen kaas: 0,33 gram
  • Hüttenkäse: 0,19 gram
Kaas

Tip! Kies voor minder zoute kaassoorten zoals Milner en Maaslander minder zout, hüttenkäse, mozzarella en zachte geitenkaas.

Vleeswaren

Bewerkte vleeswaren kunnen veel zout bevatten. Sterk gezout zijn bijvoorbeeld worst, rookvlees, ham, bacon en salami. Wat minder zout zijn fricandeau, kalkoenfilet, kipfilet, rosbief en rollade.

Vleeswaren (15 gram):

• Salami: 0,51 gram
  • Runderrookvlees: 0,68 gram
  • Smeerleverworst: 0,29 gram
Vleeswaren

Tip! Bereid zelf onbewerkt vlees zonder zout en snijd dit in plakjes voor op je brood.

Lekker veel groente en fruit

Neem bij je lunch lekker veel vers fruit en verse groente. Die bevatten bijna geen zout en zijn ook nog eens heel gezond!

Groenten en fruit

Sauzen

Een lepel tomatenketchup bij de tosti of wat mosterd als smaakmaker. Voor je het weet krijg je hier toch ook best wat zout mee binnen.

Sauzen en smaakmakers (eetlepel 20 ml):

• ​Ketjap zoet: 1,05 gram
  • Mosterd: 0,69 gram
  • Tomatenketchup: 0,33 gram
Mayonaise

Tip! Maak zelf sausjes van magere of halfvolle yoghurt als basis.

Soep en snacks

Laat je niet teveel verleiden door soep en snacks in de kantine. Kant-en-klare soep en zakjes instant-soep zijn naar verhouding erg zout. Ook de soep op je werk of op school kan erg zout zijn.

Snacks en soep:

• Kopje groentesoep: 1,97 gram
  • 1 kaassoufflé: 1,22 gram
  • 1 rundvleeskroket: 1,10 gram
pompoensoep

Tip! Met een zelfgemaakte soep houd je de hoeveelheid zout zelf in de hand. Varieer met verse kruiden of kies bouillonblokjes die minder zout zijn.

Handige hulpmiddelen

Houd je bloeddruk gezond en let op zout met deze handige middelen:

• Check het zoutgehalte van producten met de
    Zoutwijzer van de Hartstichting (pdf)
  • Vergelijk producten en vind de minst zoute producten met de 'Kies Ik Gezond-app' van het Voedingscentrum.