Rookvrije omgevingen

Het draagvlak voor rookvrije kindomgevingen, zoals kinderboerderijen, auto’s met kinderen, buitenterreinen van kinderopvang, speeltuinen, scoutingterreinen en buitensportterrein waar kinderen sporten is stabiel hoog, namelijk rond de 90%.

Voor andere omgevingen is het draagvlak gestegen, zo blijkt uit het onderzoek dat werd uitgevoerd door Kantar Public:

• Dierentuinen: 81% (76% in 2021)
  • Attractieparken: 78% (74% in 2021)
  • Ov-haltes: 77% (73% in 2021)
  • Terrassen: 64% (58% in 2021)
  • Stranden: 54% (49% in 2021)

Daarnaast vinden Nederlanders dat sociale media (68%), omroepen (67%) en streamingsdiensten (62%) het goede voorbeeld moeten geven door geen rokende mensen in beeld te brengen.

Maatregelen om kinderen te beschermen

Er was al jaren veel steun voor overheidsmaatregelen om kinderen rookvrij te laten opgroeien en in 2022 is dit draagvlak nog groter geworden. Ongeveer negen op de tien Nederlanders vinden dat de overheid maatregelen moet nemen om kinderen te beschermen tegen de verleidingen van tabaksproducten en tegen tabaksrook.

Ook vindt een ruime meerderheid dat ongeboren kinderen beschermd moeten worden tegen tabaksrook (88% vs. 83% in 2021) en dat er maatregelen genomen moeten worden zodat jongeren niet beginnen met roken (87% vs. 80% in 2021).

Kinderen houden banner rookvrije generatie vast

Meer steun overheidsmaatregelen

Overheidsmaatregelen die kunnen voorkomen dat jongeren beginnen met roken krijgen steeds meer steun in vergelijking met 2021. Zoals het uitbreiden van het aantal plekken waar niet gerookt mag worden (77% , was 70%), het verminderen van het aantal verkooppunten (76% , was 71%) en het verbieden van smaakjes aan sigaretten (75%, was 69% ).

Een ruime meerderheid is van mening dat tabak enkel in tabaksspeciaalzaken verkocht zou moeten worden (72%). Bijna twee op de drie Nederlanders (64%) zijn van mening dat de leeftijd voor het kopen van tabak omhoog moet van 18 naar 21 jaar.

Maar liefst 64% van de Nederlanders willen dat de overheid de accijnzen op sigaretten verhoogt zodat jongeren niet beginnen met roken.

Rookvrij Nederland

De meeste mensen staan negatief tegenover roken (74%). Nederlanders zijn het er ook over eens dat sigaretten (68%) en e-sigaretten (78%) geen normale producten zijn.

Stoppen met roken wordt door bijna alle Nederlanders (91%) als (heel) positief gezien. Het merendeel is van mening dat het goed zou zijn als er in de toekomst op steeds minder plekken gerookt mag worden (80%) en er niemand meer op straat rookt (69%).

Rookvrij wordt gezien als het nieuwe normaal door 74% van de Nederlanders. Ruim zeven op de tien Nederlanders (72%) zijn voorstander van een rookvrij Nederland.

sigaret