Oorzaken myocarditis

De belangrijkste oorzaken van myocarditis zijn:

• een virus (o.a. griep- of coronavirus)
  • een bacterie of parasiet
  • overgevoeligheid voor geneesmiddelen
  • bestraling
  • een auto-immuunziekte

Symptomen myocarditis

De symptomen bij myocarditis kunnen verschillend zijn. De één merkt er niets van. De ander heeft symptomen van ernstig hartfalen en hartritmestoornissen. Myocarditis kan ook chronisch verlopen. Iemand heeft dan klachten zoals kortademigheid en vermoeidheid.

De eerste symptomen lijken op die van griep, zoals koorts en spierpijn. Pas nadat de griepklachten verdwenen zijn, blijkt soms dat er meer aan de hand is. Klachten bij myocarditis zijn:

• plotseling optredende koorts
  • griepachtige verschijnselen
  • pijn in de hartstreek
  • zweten
  • hartritmestoornissen
  • vermoeidheid
  • kortademigheid
  • vocht vasthouden

Bijdragen aan levensreddend onderzoek?

Nederland telt 1,7 miljoen hart- en vaatpatiënten. Als we niets doen, komen er binnen 8 jaar bijna een miljoen patiënten bij. Steun onderzoek en maak het verschil.
Een man wordt getroost door zijn vrouw

Onderzoek en diagnose

Om te bepalen of er sprake is van myocarditis kan de arts verschillende onderzoeken uitvoeren:

Behandeling myocarditis

Welke behandeling nodig is bij myocarditis, hangt af van de oorzaak. Een virusinfectie geneest meestal spontaan. Het is dan wel belangrijk om goed uit te zieken. In andere gevallen zijn medicijnen nodig, zoals:

• antibiotica bij een bacteriële infectie
  • medicijnen om hartfalen te bestrijden
  • medicijnen om hartritmestoornissen te voorkomen en te behandelen

Leven met myocarditis

De vooruitzichten zijn afhankelijk van de schade aan de hartspier. Patiënten met ernstig hartfalen hebben een minder goed vooruitzicht. Soms is de schade aan de hartspier zeer ernstig. Dan kan een steunhart nodig zijn als overbrugging naar herstel, of een harttransplantatie.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag