Hartstichting.nl wordt geladen

Wat is een MRI?

De MRI-scan werkt met sterke elektromagnetische straling. Deze straling is niet gevaarlijk. Er wordt geen röntgenstraling gebruikt. Met een MRI krijgt een arts informatie over eventuele aandoeningen en kan hij een behandeling adviseren.

Wat ziet de arts?

De arts ziet met een MRI-scan beschadigingen en/of afwijkingen aan:

• organen (hersenen, hart, maag, lever, nieren, darmen)
  • bloedvaten (dan heet het onderzoek een MRA-scan)
  • botten
  • spieren
  • pezen
  • zenuwen
Vrouw krijgt MRI scan

Hoe werkt een MRI?

Een MRI werkt met magnetische straling. Bij dit onderzoek zijn daarom zijn metalen voorwerpen zoals brillen, sieraden, piercings, beugels en metalen gebitsprotheses niet toegestaan. Je ligt tijdens het onderzoek stil op een soort tafel die in de smalle tunnel geschoven wordt. Het deel van het lichaam dat gescand wordt ligt in het midden van de tunnel.

Een MRI-onderzoek van het hart duurt meestal niet langer dan 1 uur. Na de MRI mag je meestal direct weer naar huis. De arts maakt een afspraak om de uitslag te bespreken.

• MRI-scan met contrastvloeistof (MRA)

Een variant van MRI is MRA (Magnetic Resonance Angiography). Bij een MRA-scan krijg je via een infuus contrastvloeistof toegediend. Met deze methode zijn bloedvaten beter in beeld te brengen, bijvoorbeeld de aorta, de kransslagaders of bloedvaten in de hersenen. Met een MRA kan de arts vernauwingen of verstoppingen in bloedvaten opsporen. En zo kan hij ook een verwijding (aneurysma) zichtbaar maken.

• MRI-scan met adenosine of dobutamine

Sommige hartziekten zijn niet in rust te zien. Bijna iedereen krijgt daarom op de afdeling cardiologie een inspanningstest op de fiets. Zo kan de dokter zien hoe het hart zich bij inspanning gedraagt.

Maar tijdens een MRI-onderzoek kun je niet fietsen. Daarom krijgt iemand die een MRI-scan heeft soms vaatverwijdende of stimulerende medicijnen zoals adenosine of dobutamine. Op die manier kan de dokter toch beoordelen hoe het hart zich bij inspanning gedraagt.

Opletten met metaal

MRI werkt met een sterke magneet. Daarom mag je tijdens dit onderzoek geen metaal dragen zoals piercings, sieraden of speldjes.

Misschien heb je een ingreep gehad, waardoor er metaal in je lichaam zit. De MRI is dan voor jezelf wel veilig, maar de kwaliteit van de beelden kan minder zijn. Het gaat dan om bijvoorbeeld:

• kunsthartkleppen
  • metalen prothesen voor gewrichten
  • apparaatjes die de zenuwen stimuleren
  • metalen pinnen, platen of nietjes voor het hechten
  • stents
  • MRI bij pacemaker of ICD

Als je een pacemaker of ICD hebt, mag je niet altijd in een MRI-scan. De sterke magneet kan pacemakers en ICD’s ontregelen. Er zijn ook MRI-veilige pacemakers en ICD's, maar nog niet veel mensen hebben die. Ook als je een pacemaker of ICD hebt kan een MRI nodig zijn. Per patiënt en situatie wordt een zorgvuldige afweging gemaakt.

Geluiden

Een MRI doet geen pijn. Sommige mensen vinden het wel onprettig om in de kleine buis te moeten liggen. Tijdens de opnamen hoor je harde kloppende of ratelende geluiden. Vaak mag je wel met oordopjes of een koptelefoon naar muziek luisteren. Dan ben je afgeleid en hoor je de geluiden minder goed.

Overleg met je arts

Geef aan als je:

• last hebt van claustrofobie (angst voor kleine ruimtes)
  • angstig bent
  • metalen voorwerpen in je lichaam hebt, zoals vaatclips of kunstkleppen
  • zwanger bent

De arts beoordeelt of een MRI veilig is. Als je erg angstig bent, kun je eventueel een rustgevend medicijn krijgen.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag