Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

Meer over privacy en voorwaarden.

Mijn Gids?

Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

Bij hartfalen kan het hart niet genoeg bloed rondpompen. Daardoor krijgen organen en spieren niet genoeg zuurstof en voedingsstoffen. Bij jou is hartfalen vastgesteld. Lees welke vormen er zijn en hoe hartfalen kan ontstaan.

Vormen van hartfalen

Tijdens een hartslag moet het hart goed kunnen knijpen én vervolgens weer goed ontspannen. Bij hartfalen lukt dit niet goed genoeg. Het hart kan niet goed samenknijpen of het hart vult zich niet goed met bloed. In beide gevallen pompt het hart niet genoeg bloed rond. Een combinatie van beide vormen komt ook voor.

Hartfalen doordat de hartspier niet goed knijpt

Bij deze vorm van hartfalen heeft het hart minder spierkracht. De hartspier is vergroot en slapper en dunner dan normaal. Het hart vult zich goed met bloed, maar kan minder goed samenknijpen. Hierdoor wordt er minder bloed uit het hart gepompt.

Gebruikte termen voor hartfalen met minder knijpkracht

De termen die artsen gebruiken voor deze vorm van hartfalen zijn:

• hartfalen met verminderde knijpkracht
    • heart failure with reduced ejection fraction (HFrEF)
    • systolisch hartfalen

Hartfalen door een stijve hartspier

Bij deze vorm van hartfalen is de hartspier verdikt en stijf. Het hart knijpt wel goed samen, maar kan zich daarna niet goed ontspannen. Het hart vult zich minder goed met bloed en pompt daardoor per hartslag minder bloed naar het lichaam. Deze vorm van hartfalen komt vaker voor bij vrouwen.

Gebruikte termen voor hartfalen door stijve hartspier

De termen die artsen gebruiken voor deze vorm van hartfalen zijn:

• hartfalen door een stijve hartspier
    • heart failure with preserved ejection fraction (HFpEF)
    • diastolisch hartfalen

Combinatie van beide vormen

Een combinatie van beide vormen van hartfalen is ook mogelijk. Het hart kan minder goed knijpen én zich minder goed vullen. De medische term hiervoor is ‘heart failure with mid-range ejection fraction’ (HFmrEF).

Klachten bij hartfalen

Bij hartfalen gaat je hart langzaam achteruit. In het begin merk je er weinig van. Maar op een gegeven moment ontstaan er klachten. Vaak eerst alleen bij inspanning, later ook in rust. Klachten zijn onder andere vermoeidheid, kortademigheid en vocht vasthouden.

> Meer over klachten bij hartfalen

Onderzoek Hartstichting naar hartfalen

Onderzoekers zoeken naar manieren om hartfalen eerder te herkennen en mensen met hartfalen beter te behandelen.

> Meer over onderzoek naar hartfalen

Oorzaken van hartfalen

Als je hartfalen hebt, dan is je hartspier beschadigd. Deze schade kan verschillende oorzaken hebben. Hartfalen ontstaat bijvoorbeeld na een hartinfarct of na jarenlange hoge bloeddruk. Ook andere (hart)aandoeningen kunnen de oorzaak zijn.

> Meer over de oorzaken

Uitleg over hartfalen

Hartfalen is best een ingewikkelde ziekte en voor artsen moeilijk uit te leggen. Stel gerust vragen aan de arts tijdens de uitleg.

Of maak vooraf een vragenlijstje:

• wat is er precies mis met mijn hart?
    • wat kan ik zelf doen om ervoor te zorgen dat het hart niet verder achteruit gaat?
    • wat zijn de gevolgen voor het dagelijks leven?

Vragen over hartfalen?

• Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)
    • Chat met de Infolijn als het groene balkje aan de zijkant zichtbaar is

Meer in de Gids Hartfalen
    • Wat is hartfalen?

• Klachten bij hartfalen

• Diagnose hartfalen

• Behandeling hartfalen

• Leven met hartfalen

Nieuwsbrief Hartstichting

Meld je aan en ontvang het laatste nieuws over onderzoek en de activiteiten van de Hartstichting.

Schrijf je in
    ;