Bij hartfalen is er schade aan je hartspier. Er zijn verschillende oorzaken. De schade kan ontstaan na een hartinfarct of als je heel lang een hoge bloeddruk hebt. Ook andere (hart)ziekten kunnen tot hartfalen leiden.

Hartinfarct

Meestal ontstaat hartfalen na één of meer hartinfarcten. Het is afhankelijk van de plek en de ernst van het infarct. Een hartinfarct beschadigt de hartspier. Er ontstaat een litteken. Op de plek van het litteken trekt het hart niet meer samen. Hierdoor neemt de pompfunctie van het hart af en kan hartfalen ontstaan.

> Meer over hartinfarct

Hoge bloeddruk

Bij een hoge bloeddruk moet het hart harder werken dan normaal. Het moet tegen een hoge druk het bloed in het lichaam pompen. De hartspier wordt dan dikker en minder soepel, en na een tijdje stijver. Er ontstaat hartfalen. Door je bloeddruk gezond te houden, kun je hartfalen voorkomen.

> Meer over bloeddruk

Hartfalen door andere hartziekten

Sommige hartaandoeningen kunnen het hart overbelasten en zo tot hartfalen leiden.

Hartritmestoornissen

Bij een ritmestoornis klopt het hart te langzaam, te snel of onregelmatig. Dit vraagt extra inspanning van het hart. Bij langdurige ritmestoornissen, bijvoorbeeld boezemfibrilleren, kan dit leiden tot hartfalen.

> Meer over hartritmestoornissen

Slechte doorbloeding van de hartspier

Als de hartspier te weinig bloed krijgt, dan kan deze minder goed samentrekken. Dit kan veroorzaakt worden door aandoeningen van de kransslagaders of de kleinere vertakkingen hiervan.

Hartklepaandoening

Als de hartkleppen lekken of vernauwd zijn, moet het hart extra hard werken. Het hart kan hierdoor overbelast raken. Dit kan op den duur hartfalen veroorzaken.  Als de kapotte hartklep gerepareerd of vervangen wordt, kan de pompfunctie zich grotendeels herstellen.

> Meer over hartklepaandoening

Hartspierziekte (cardiomyopathie)

Cardiomyopathie is een verzamelnaam voor ziekten van de hartspier. De hartspier is verwijd of verdikt of is veranderd in bindweefsel. De hartspier trekt op den duur niet meer goed samen of ontspant zich niet meer goed. Het hart kan minder goed pompen en er ontstaat hartfalen.

Er kan ook sprake zijn van ziekte van de hartspier veroorzaakt door amyloïdose. Amyloïdose is een aandoening waarbij eiwitten ophopen in weefsels en organen waardoor deze minder goed gaan werken. Vooral bij oudere mensen komt amyloïdose in het hart vaker voor. Dit kan leiden tot hartfalen.

> Meer over hartspierziekte

Aangeboren hartafwijkingen

Wanneer je een aangeboren hartafwijking hebt, kun je later hartfalen ontwikkelen. De kans hierop is afhankelijk van de soort en de ernst van de aandoening.

> Meer over aangeboren hartafwijkingen

Ontstekingen van het hart

Je hartspier kan beschadigd raken na ontstekingen van het hart, bijvoorbeeld door een virus of bacterie.

Vragen over hartfalen?

• Chat op deze pagina met een voorlichter
  • Bel 0900 3000 300 (ma t/m vrij van 9.00 - 13.00 uur)

Wil jij een paar patiëntenvideo's beoordelen?

De Hartstichting onderzoekt of de uitleg in haar video's duidelijk is, onder andere over hartfalen. Wil jij helpen?

> Ja ik wil meedoen

Overige oorzaken hartfalen

Er zijn nog andere oorzaken van hartfalen. Je hart kan beschadigd raken:

• bij nierproblemen
  • door infectieziekten
  • bij sommige longaandoeningen en longembolie
  • door overmatig alcohol- en drugsgebruik
  • na chemotherapie
  • na bestraling in de buurt van het hart

Vaststellen hartfalen

Hartfalen is soms lastig vast te stellen. De klachten bij hartfalen komen ook voor bij andere ziekten. Hoe weet een arts zeker dat het hartfalen is?

> Meer over diagnose hartfalen

Onderzoek Hartstichting

De Hartstichting steekt veel geld in onderzoek naar het eerder en beter herkennen van hartfalen. Hoe is bijvoorbeeld hartfalen door een stijve hartspier beter op te sporen?

> Meer over onderzoek naar hartfalen

Meer in de Gids Hartfalen
  • Wat is hartfalen?

• Oorzaken hartfalen

• Klachten bij hartfalen

Blijf op de hoogte met elke maand het laatste Hartnieuws in je mailbox.

Schrijf je in

;