Stel direct je vraag
Naar content

Hier komen de NAW-gegevens formulieren

Mijn Gids?

Je kunt alles in de Gids bewaren om later terug te lezen, of om te delen.

    Door op bewaar te klikken geef je toestemming voor het gebruik van jouw gegevens voor de Gids. Als je de website verlaat, worden de gegevens verwijderd.

    Meer over privacy en voorwaarden.

    Mijn Gids?

    Klik nu hier om deze pagina
    in je Gids te bewaren.

    Stoppen met roken

    Stoppen met roken

    Stoppen met roken

    Iedere week raken honderden kinderen in Nederland verslaafd aan roken. In totaal zijn er in Nederland 3,6 miljoen rokers. Jaarlijks overlijden meer dan 20.000 mensen aan de gevolgen van roken. Roken verhoogt het risico op hart- en vaatziekten. Stoppen met roken heeft altijd zin. Bekijk de tips om te stoppen.

    Voordelen van niet meer roken

    Stoppen met roken heeft altijd zin. Na het stoppen met roken neemt het risico op hart- en vaatziekten snel af. Na 1 jaar is de kans op een hartinfarct al de helft kleiner. Na 15 jaar heb je evenveel risico als iemand die nooit heeft gerookt.

    Als je niet meer rookt: 

    • hoest je minder
    • ruik en proef je beter
    • krijg je een frissere adem
    • verbetert je conditie
    • bespaar je geld

    10 voordelen van stoppen met roken

    Tips om te stoppen met roken

    Stoppen met roken is moeilijk. Bedenk van tevoren wat moeilijke momenten zijn en hoe je afleiding kunt zoeken. Gebruik deze handige tips:

    • maak een plan om te stoppen met roken
    • prik een datum
    • download een stoppen met roken-app
    • gooi alles wat met roken te maken heeft weg
    • toch gerookt? Stop meteen weer!

    Gratis stoppen met roken-plan

    Download het gratis stoppen met roken-plan. Vul het plan in en word een niet-roker!

    Nieuwsbrief Gezond leven

    Schrijf je in en ontvang lekkere recepten en tips voor gezond leven. 

    Schrijf je in

    Hulp bij het stoppen

    Er zijn verschillende manieren om te stoppen met roken. Kies een methode die goed bij je past.

    Professionele begeleiding

    Stoppers die begeleiding krijgen, hebben meer kans op succes. Dit blijkt uit onderzoek. Er zijn verschillende mogelijkheden:

    • online zelfhulpprogramma's
    • telefonische coaching
    • persoonlijke coaching via huisarts, verpleegkundige of gedragstherapeut
    • groepstraining, via de plaatselijke GGD of thuiszorg

    Zoek een professionele hulpverlener met ervaring in het intensief begeleiden bij het stoppen met roken.

    Het aanbod aan trainingen om te stoppen met roken is groot. Niet alles wordt vergoed. Check van tevoren:

    • welke vormen van begeleiding, medicijnen en nicotinevervangers de zorgverzekeraar vergoedt via de basisverzekering. En tot welk maximumbedrag
    • of een verwijzing van de huisarts nodig is
    • of bepaalde kosten onder het eigen risico vallen

    Nicotinevervangers

    Nicotinevervangers zijn vooral geschikt voor rokers die meer dan 10 sigaretten per dag roken. Nicotinevervangers verminderen het verlangen om te roken. Er zijn pleisters, kauwgom of tabletten.

    Via de nicotinepleisters wordt tijdens de dag een gelijke hoeveelheid nicotine afgegeven. De pleisters zijn er in verschillende sterktes. Zo is het mogelijk de hoeveelheid nicotine langzaam af te bouwen. Bij de nicotinezuigtabletten of -kauwgom komt de nicotine binnen via het slijmvlies in de mond. Deze hebben verschillende sterktes. Iemand neemt een tablet of kauwgom als hij of zij trek krijgt in een sigaret. De tabletten of kauwgom moeten langzaam afgebouwd worden.

    De voordelen van nicotinevervangers zijn:

    • gelijkmatige afgifte van nicotine (geen verslavende pieken)
    • doorbreken van de gewoonte om een sigaret in de mond te stoppen
    • geleidelijk afbouwen van de verslaving

    De nadelen zijn:

    • er komt toch nicotine binnen
    • er zijn bijwerkingen, zoals huidirritatie of slechte nachtrust

    Let op Ben je hart- of vaatpatiënt? Overleg altijd met je huisarts of cardioloog of je nicotinevervangers mag gebruiken.

    Medicijnen

    Het is ook mogelijk om via de huisarts met medicijnen te stoppen met roken. Het zijn middelen om het verlangen naar nicotine minder te laten worden. De bijwerkingen lijken op ontwenningsverschijnselen. Ze zijn het ergst in de eerste week. Hoofdpijn, misselijkheid en slapeloosheid komen het meest voor.

    Meer hulp

    Meer informatie of hulp bij het stoppen met roken:

    • tips voor stoppen met roken: bel de gratis Stoplijn (werkdagen van 9.00 - 17.00 uur) op 0800 1995 of kijk op ikstopnu.nl
    • algemene informatie over roken: bel de Infolijn Trimbosinstituut op 0900 1995

    Gui, 32

    “Als jonge hartpatiënt wil ik jongeren waarschuwen: begin nooit met roken.”

    Lees mijn verhaal

    Lees meer over roken

    Ruim 1 miljoen voor onderzoek tabaksontmoedigingsbeleid

    Ruim 1 miljoen voor onderzoek tabaksontmoedigingsbeleid

    Duizendste rookvrije sportterrein in Nederland

    Duizendste rookvrije sportterrein in Nederland

    Internationale award voor Alliantie Nederland Rookvrij

    Internationale award voor Alliantie Nederland Rookvrij