Wat is het DASH-dieet?

Het DASH-dieet komt uit Amerika en is daar erg populair. Het werd al meerdere keren uitgeroepen tot beste dieet (US News).

Belangrijkste richtlijnen van het DASH-dieet

Het DASH-dieet is laag in zout, maar het is geen standaard zoutarm dieet. Het bestaat uit voedingsmiddelen die rijk zijn aan voedingsvezels en mineralen die je bloeddruk verlagen. Dit zijn de mineralen kalium, calcium en magnesium.

Aanbevolen voedingsmiddelen:

• Veel groente en fruit
  • Volkoren producten
  • Peulvruchten
  • Magere zuivel
  • Vis
  • Kip
  • Noten
  • Gezonde (onverzadigde) vetten en oliën

Voedingsmiddelen om te vermijden:

• Zout
  • Verzadigde vetten
  • Suiker
  • Alcohol

Effect van het DASH-dieet op de bloeddruk

Het DASH-dieet werkt. Bij de meeste mensen kan het ervoor zorgen dat de bloeddruk daalt, zonder medicijnen. Bij mensen met een hoge bloeddruk scheelt dit soms wel 20 mmHg! Daarnaast verlaagt het DASH-dieet ook het risico op hart- en vaatziekten.

De positieve effecten zijn het grootst bij:

• jongere mensen
  • mensen met een (hele) hoge bloeddruk
  • mensen met een hoge zoutinname
gezonde salade

Minder zout eten

Het advies van de Hartstichting is om maximaal 6 gram zout per dag te eten. Volwassenen krijgen gemiddeld bijna 9 gram zout per dag binnen.

Als iedereen in Nederland ongeveer 3 gram minder zout per dag zou eten, dan zouden er jaarlijks 1.750 hartinfarcten en 3.200 beroertes voorkomen kunnen worden.

(Bron: RIVM)

Afvallen

Overgewicht en obesitas zorgen ook voor een verhoging van de bloeddruk. Als je afvalt, zal ook de bloeddruk dalen. Het DASH-dieet is niet speciaal bedoeld om gewicht te verliezen, maar kan er wel bij helpen. Je valt namelijk af door meer calorieën te verbruiken dan je binnenkrijgt: een calorietekort. Omdat het DASH-dieet  bestaat uit veel gezonde producten die een verzadigd gevoel geven, kun je dit bereiken.

Op de hoogte blijven?

Ontvang maandelijks onze nieuwsberichten in jouw mailbox.
Een vrouw gebruikt haar laptop

Wist je dat...

• 80% van het zout dat je binnenkrijgt, komt uit bewerkte voedingsmiddelen zoals brood, kaas en vleeswaren? De andere 20% voeg je zelf aan je eten toe.

Stel je vraag aan onze voorlichters

• Chat via de chatknop onder in beeld (10.00 tot 16.30 uur)
  • Bel met een voorlichter: 0900 3000 300 (9.00 - 13.00 uur, € 0,05 per minuut)

We zijn bereikbaar van maandag t/m donderdag